اخراج ۱۰ دیپلمات نروژی از روسیه

نروژ پیشتر ۱۵ دیپلمات‌ روسیه را از اسلو اخراج کرده بود

نمایی از سفارت نروژ در مسکو در روز اخراج دیپلمات‌ها - Alexander NEMENOV / AFP

در ادامه تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای اروپایی، روز چهارشنبه وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در واکنش به اخراج کارمندان و دیپلمات‌های خود از اسلو، در اقدام متقابل ۱۰ دیپلمات سفارت نروژ را اخراج می‌‌کند. نروژ پیشتر ۱۵ دیپلمات‌ روسیه را از اسلو اخراج کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۶ آوریل (ششم اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از راگنهیلد سیمنستاد، سخنگوی وزارت خارجه نروژ نوشت: «به سفیر ما در مسکو اطلاع داده شد که ۱۰ دیپلمات‌ شاغل در سفارت مسکو باید ظرف مدت کوتاهی خاک روسیه را ترک کنند.»

از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روابط سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک روسیه با کشورهای اروپایی با تنش‌های زیادی همراه بوده است و طی هفته‌های گذشته هم تنش‌های دیپلماتیک تشدید شده است.

روز سه‌شنبه، یک روز پیش از اخراج دیپلمات‌های نروژی از مسکو، وزارت خارجه سوئد اعلام کرد پنج تن از دیپلمات‌های روسیه در استکهلم به اتهام جاسوسی اخراج می‌شوند.

روز شنبه هم وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در پاسخ به اقدام دولت آلمان، ۲۰ تن از دیپلمات‌های آلمانی را از مسکو اخراج می‌‌‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد که با روسیه مرزهای آبی طولانی دارد، به‌تازگی برای عضویت در پیمان نظامی ناتو اقدام کرد و این تصمیم روابط دو کشور را پر تنش کرده است.

بر خلاف سوئد و فنلاند که به تازگی برای عضویت در ناتو اقدام کرده‌اند، نروژ از اعضای قدیمی ناتو به‌حساب می‌آید و از سال ۱۹۴۹ عضو این پیمان نظامی است.

روز چهارشنبه نیروی هوایی نروژ اعلام کرد دو جنگنده اف-۳۵ این کشور در پاسخ به مشاهده چند هواپیمای روسی در منطقه فینمارک، در شمال نروژ، به پرواز درآمدند.

نروژ نیز مانند سوئد، همسایه روسیه به‌شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در مناطق شمالی مرز مشترک دارد.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه نروژ، تصمیم این کشور برای اخراج کارمندان و دیپلمات‌های روسیه از اسو بر این اساس گرفته شده بود که آن‌ها زیر پوشش «ماموریت دیپلماتیک»، فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دادند.

بیشتر از جهان