ترامپ در یک قدمی‌ محاکمه

محاکمه ترامپ در سنا، توسط مدیران استیضاح مجلس و در حضور سناتور‌ها برگزار خواهد شد

 مدارک و شواهد قوی نقض قوانین، همه به اعمال خلاف ترامپ اشاره می‌کنند.-Brendan Smialowski / AFP

با اعلام وعلنی شدن اتهامات رسمی ‌سوء استفاده از مقام رییس جمهوری و مانع شدن از روند قانونی رسیدگی به چنین اتهاماتی در قالب قانونی استیضاح، از امروز، چهارشنبه 11 دسامبر، رسیدگی کمیته قضایی مجلس و گفتگوی آن‌ها با هم‌ردیف‌های جمهوری‌خواه و رایزنی با وکلا و نمایندگان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، فاز جدید و جدی‌تری آغاز می‌شود.

 دو اتهام رسمی‌ در اتهام نامه 9 صفحه ای علیه ترامپ، پس از جلسات رسمی‌ و رای‌گیری نهایی برای محاکمه رییس جمهوری به سنای آمریکا ارسال خواهد شد. با سرعت گرفتن روند طرح استیضاح و جدی‌تر شدن اتهامات، تیم ترامپ به‌رغم سخنان تند برای راضی نگه‌داشتن او، درباره نحوه دادرسی رسیدگی به این پرونده و محاکمه ترامپ صحبت می‌کنند. برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی به عمق این اتهامات پی برده و شاید در باطن می‌پذیرند که محکومیت ترامپ و عزل او از مقام ریاست جمهوری نامحتمل نیست. مدارک و شواهد قوی نقض قوانین، همه به اعمال خلاف ترامپ اشاره می‌کنند.

 گرچه روند استیضاح ترامپ با مکالمه تلفنی‌اش با رییس جمهوری اواکراین، در 25 ژوییه 2019 کلید خورد، اما ریشه نارضایتی از او به دوره انتخاباتی وی برمی‌گردد که گفته می‌شود ترامپ با کمک ودخالت روسیه و شکست دادن رقیب خود، هیلاری کلینتون، به این مقام دست یافت. رابطه گرم ترامپ با پوتین، رییس جمهوری روسیه، و عدم انتقاد از سیاست‌های دولت او این شبهه را در اذهان عمومی ‌به وجود آورده است؛ به قول ضرب‌المثل خودی "تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها." پذیرایی از هیئت روسی در دفتر کاخ سفید و اخراج چند تن از کارمندان خود از این جلسه خصوصی، طعم تلخی را در کام دموکرات‌ها بر جا گذاشته است. شخصیت نامتعارف ترامپ و تحقیقات 21 ماه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، و هزینه 26 میلیون دلاری رسیدگی به این جریانات بدون نتیجه گیری سیاسی، تا حدی باعث تشدید روند این استیضاح شده است. گفته می‌شود نافرمانی و سرپیچی ترامپ در تحقیقات و دستور او جهت عدم همکاری زیردستان خود ،باعث شده است او خود را بالاتر قانون احساس کند و پاسخگوی کسی نباشد.

در مقاله ای که دانیال مک آدامز، رییس دانشکده روانشناسی و سیاست‌های اجتماعی دانشکاه نورت وست، در تابستان 2016 منتشر کرد، رییس جمهوری آمریکا فردی "برون‌گرا با رفتارهای ناسازگارانه و خشمگینانه" توصیف شده. او معتقد است ترامپ به دلیل برون‌گرایی بسیار بالایش، ابایی ندارد که به دوربین‌ها و چشمان نگران خبرنگاران خیره شود و بگوید که از فلان توافق بین‌المللی خارج می‌شود. همان‌طور که ابایی ندارد آداب دیپلماتیک را رعایت نکرده و در میانه یک نشست خبری با خبرنگار سی ان ان مجادله لفظی داشته باشد. مک آدامز چنین افرادی را حیله‌گر، غیرقابل اعتماد و بدبین دانسته که از تصمیمات و انتخاب‌های خطرناک خود هراسی ندارند و اتفاقا این گونه تصمیمات به آن‌ها هیجان‌های مثبتی پاداش می‌دهد. خروج ترامپ از برنامه فرجام نمونه دیگر این شخصیت نامتعارف است. تاریخ‌دانان ترامپ را شبیه لویی دهم، پادشاه فرانسه در سال 1314 میلادی، که فردی لجباز و ستیزه‌جو بود، می‌دانند. مورخین ایرانی رفتا ترامپ را نظیر رفتار گشتاسب، پنجمین پادشاه کیانیان می‌دانند که فردی خودکامه، تشنه قدرت، لجوج و ستمگر بود.

با وجود مشاوران عالی و توصیه‌های کارشناسی آنان و برخلاف قول پذیرش پیشنهاد مشاوران، او یکباره و فی البداهه تصمیمی خلاف قول خود گرفته و آن را اعلان می‌کند. به دیگران توهین می‌کند و با خشم و فریاد آنها را مطیع خود می‌سازد. او گفته است در محاکمه اتهامات خود مشتاقانه شرکت خواهد کرد و محاکمه خود را به محاکمه دموکرات‌ها و جو بایدن، رقیب انتخابی دموکرات خود و پسرش، تبدیل خواهد کرد. به سناتورهای جمهوری‌خواه تلویحا حکم کرده در صورت محاکمه به بی گناهی او رای دهند. ترامپ این محاکمه‌ را به عنوان نمایشی برای خود در آمریکا و جهان به شمار می‌آورد. در ظاهر محاکمه طولانی می‌خواهد اما خصوصی از میچ مک کانل، رییس سنای آمریکا، می‌خواهد محاکمه هرچه زوتر تمام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محاکمه ترامپ در سنا، توسط مدیران استیضاح مجلس و در حضور سناتور‌ها برگزار خواهد شد. سناتورها حق سئوال نداشته و به عنوان هیئت منصفه و قاضی زیر نظر رییس دیوان عالی آمریکا، جان رابرتز، انجام خواهد گرفت. (تحت مقرراتی که برای محاکمه آندره جانسون، هفدهمین رییس جمهوری آمریکا و اولین رییس جمهوری متهم، 151 سال پیش در سال 1868در نظر گرفته شده بود.) میچ مک کانل، رییس سنا، اعلام کرده است از آنجا که سناتورها به عنوان اعضای هیئت منصفه به حساب می‌آیند تا زمان اتمام محاکمه حق صحبت با مردم و یا مطبوعات را نخواهند داشت.

جاسه دادرسی و محاکمه ترامپ از اوایل ماه ژنوایه شروع می‌شود و قرار است بیش از دوهفته طول نکشد. محاکمه آندره جانسون در سال 1868 بعد از 72 روز و محاکمه بیل کلینتون بعد از 36 روز به اتمام رسید. هیچ‌کدام از این دو رییس جمهوری، که در دوره دوم ریاست جمهوری خود بودند، محکوم نشدند. ترامپ اولین رییس جمهوری آمریکاست که هم در دروه اول ریاست جمهوری خود مورد محاکمه قرار می‌گیرد و هم برای انتخابات دوره دوم خود آماده می‌شود. محکومیت ترامپ مستلزم 67 رای سناست، که با توجه به ترکیب فعلی سنا بسیار بعید است 20 سناتور جمهوری‌خواه تغییر موضع داده و علیه رییس جمهوری حزب خود رای دهند.

آنچه باید برای ما ایرانیان و دولتمندان ایران مهم باشد، احترام به قانون و کاربرد مساوی آن در مورد همگان است. همان‌طور که رییس کمیته قضایی مجلس آمریکا اعلام کرد، قانون برای همه است وهیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه