روسیه به رسمیت شناختن طالبان را به انجام تعهدات آنان مشروط دانست

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که در حکومت افغانستان باید نیروهای سیاسی و جامعه مدنی حضور پررنگی داشته باشند

وزیر خارجه روسیه از حضور دو دهه کشورهای غربی در افغانستان انتقاد کرد - ED JONES / AFP

سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت تا زمانی‌ که طالبان به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی عمل نکنند، به رسمیت شناخته نخواهند شد.

او افزود: «معتقدیم با طالبان به‌ مثابه واقعیت موجود افغانستان گفت‌وگو شود، و ما حکومت طالبان را تا زمانی‌ که به تعهدات خود عمل نکنند، به رسمیت نمی‌شناسیم. این تعهدات چنانکه کشورهای جهان گفته‌اند، شامل تشکیل حکومت فراگیر است. رعایت حقوق‌بشر و به‌ویژه حقوق زنان نیز جزو شرایط به رسمیت شناختن است و این‌ها مسائل در بحث دبیرکل سازمان ملل متحد با نمایندگان کشورها مطرح خواهد شد.»

او تاکید کرد که در حکومت افغانستان، نیروهای سیاسی و جامعه مدنی باید حضور پررنگی داشته باشند: «طالبان می‌گویند که در حکومتشان ازبک‌ها، تاجیک‌ها و هزاره‌ها حضور دارند و همین‌ها [طالب‌های ازبک، تاجیک و هزاره] نمایندگان اقوام‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه روسیه از طرح آنتونیو گوترش برای برگزاری نشست دوحه در مورد افغانستان و حکومت طالبان نیز استقبال کرد.

لاوروف گفت: «از طرح دبیرکل سازمان ملل و دیدار با نمایندگان خاص کشورها استقبال می‌کنیم. ما در جریان سال گذشته و سال جاری نشست‌هایی با حضور نمایندگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان برگزار کردیم. روسیه، چین، پاکستان و ایران در مورد افغانستان، مشترک کار کردند.»

وزیر خارجه روسیه از حضور دو دهه کشورهای غربی در افغانستان انتقاد کرد و گفت: «غربی‌ها بیش از دو دهه در افغانستان حضور داشتند و کاری برای پیشرفت اقتصادی این کشور انجام ندادند. هرچند طالبان تلاش می‌کنند که کشت مواد مخدر را از بین ببرند، این مسئله همچنان موجب نگرانی است.»

با گذشت بیش از یک سال و نیم از حکومت طالبان بر افغانستان، هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما روسیه، ایران و پاکستان روابط نزدیکی با طالبان دارند. مسکو و تهران نیز نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان را به دیپلمات‌های طالبان تحویل داده‌اند.

مسکو با طالبان در تماس است، اما نگرانی جدی خود را از حضور نیروهای تروریستی در افغانستان در این کشور نیز ابراز می‌کند. با به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱،  فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش یافته است.