سیدنی غرق در خاکستر و دود

دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استرالیا در چند هفته‌اخیر خاکستر شده‌اند

فاصله بسیار نزدیک آتش با خانه‌های مسکونی در سیدنی، ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹/SAEED KHAN / AFP

ساکنان سیدنی روز سه‌شنبه را در رکورد بی‌سابقه‌ای از غلظت دود و خاکستر ناشی از ماه‌ها آتش‌ سوزی در نقاط مختلف استرالیا و به ویژه ایالت نیوسوث‌ولز سپری کردند.

به گزارش سیدنی مورنیگ هرالد، غلظت دود به اندازه‌ای بود که هزاران کارگر از کار دست کشیدند،‌مدرسه‌ها و مسابقه‌های ورزشی تعطیل شد و آژیر خطر در بسیاری از ساختمان‌ها در سراسر شهر به صدا در آمد.

سطح غلظت آلاینده‌ها در سیدنی در روز سه‌شنبه بسیار بالا بود و حتی در وخیم‌ترین شرایط آب‌و‌هوایی یک ماه گذشته که آتش‌سوزی‌ها به اوج خود رسیده است نیز بی‌سابقه بود.

هرچند پیش‌بینی هواشناسی آخر هفته خنک‌تری را برای سیدنی نوید می‌دهد، همچنان دود و خاکستر غلیظی که هوای این شهر را فراگرفته تا روز شنبه ماندگار خواهد بود.

این درحالی است که متخصصان در مورد ذرات آلاینده ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها که در هوا پخش شده هشدار می‌دهند و تنفس آن را برای افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان، افراد مسن و زنان حامله خطرناک توصیف می‌کنند. در برخی مناطق شهر سیدنی سطح آلودگی هوا به پنج تا ۱۲ برابر سطح هشدار رسیده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان این فصل از آتش‌سوزی‌ها در ایالت نیوسوث‌ولز استرالیا ۷۲۰ خانه به طور کامل تخریب شده و شش نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع نیز در آتش سوخته‌اند. این وسعت از تخریب جنگل‌ها سه برابر مساحتی است که آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون از بین برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها پیش‌بینی می‌شود که استرالیا یکی از وخیم‌ترین خشکسالی‌های ۲۶ سال گذشته را تجربه کند و این درحالی است که هوا خشک‌تر و گرم‌تر می‌شود و باران‌های سیل‌آسایی که در سال‌های گذشته فرصت تنفسی برای کشاورزان و آتش‌نشانان ایجاد می‌کرد،‌کمتر و کمتر شده‌اند.

آتش‌سوزی‌ها در ایالت‌های نیوسوث‌ولز و کویینزلند در ده‌ها نقطه همچنان ادامه دارد و این درحالی است که آتش‌نشانان از نیوزیلند و کانادا هم به کمک آتش‌نشانان استرالیایی آمده‌اند و قرار است کریسمس و تعطیلات سال نو را در کنار همکاران استرالیایی خود به خاموش کردن آتش مشغول باشند.

استرالیا که در نیمکره جنوبی قرار دارد هم اکنون وارد فصل تابستان شده و پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در برخی مناطق که همچنان دچار آتش‌سوزی هستند به بالای ۴۰ درجه برسد. گرمای شدید هوا، خشکی هوا و وزش بادهای قوی از جمله دلایلی است که به گسترش آتش‌سوزی‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر انسان‌ها، حیوانات بومی استرالیا نیز قربانی آتش‌سوزی‌های هستند. تا کنون بیش از ۲ هزار کوالا جان خود را از دست داده‌اند و زیستگاه آنها به شدت تخریب شده است. 

فعالان محیط زیست در هفته‌های اخیر تجمع‌های متعددی را برگزار کرده و از مسئولان می‌خواهند گام‌های موثری در جهت کاهش تولید و استفاده از سوخت‌های فسیلی بردارند. 

بیشتر از جهان