استرالیا از اجرای بزرگ‌ترین اصلاحات دفاعی در دهه‌های اخیر خبر داد

مسئولان استرالیایی وعده دادند ارتش را طوری تقویت کنند که چین یا هر دشمن احتمالی را از حمله بازدارد

تصویر منتشرشده از سوی نیروی دریایی استرالیا، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ ـ AFP

استرالیا روز دوشنبه ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) از بزرگ‌ترین اصلاحات دفاعی خود در دهه‌های اخیر رونمایی کرد.

با اعلام برنامه‌های جدید، مسئولان استرالیایی وعده دادند ارتشی را که «دیگر برای هدف مناسب نیست»، به نیرویی جنگی تبدیل کنند که می‌تواند چین یا هر دشمن احتمالی را از حمله به این کشور بازدارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا، نتایج یک مطالعه راهبردی را فاش کرد و بر اساس آن، از تغییر سیاست‌های دفاعی این کشور به سمت «بازدارندگی دوربرد» خبر داد. او بر لزوم استفاده از موشک‌ها، زیردریایی‌ها و ابزارهای سایبری برای دور نگه داشتن دشمنان تاکید کرد و گفت: «امروز برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته، ماموریت نیروی دفاعی استرالیا را بازسازی می‌کنیم.»

 بررسی‌های انجام‌گرفته در استرالیا با اشاره به «افزایش توان نظامی چین به عنوان بلندپروازترین کشور از زمان جنگ جهانی دوم» هشدار می‌دهد که «خطر درگیری نظامی یا اشتباه محاسباتی در حال افزایش است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به این هشدار کارشناسان استرالیایی درباره رشد نظامی چین، از اینکه توانایی‌های گسترده پکن بتواند به طور موثری ارتباط استرالیا با شرکای تجاری‌‌اش و زنجیره‌های تامین جهانی را قطع کند، ابراز نگرانی شده است. در این بررسی تاکید شد: «ما قصد داریم محاسبات را تغییر دهیم تا هیچ متجاوز بالقوه‌ای نتواند به این نتیجه برسد که مزایای درگیری با ما بیشتر از خطرات آن است.»

استرالیا اعلام کرد که ارتش در پاسخ به تهدیدهای احتمالی، توانایی‌های حمله از هوا، زمین و دریا را تقویت خواهد کرد و نیروهای بیشتری را به استخدام درمی‌آورد.

استرالیا که پیش‌تر از توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای دوربرد رادارگریز خبر داده بود، حالا اعلام کرده است که در سال جاری با اجرای آزمایش‌هایی، قصد دارد اطمینان حاصل کند اندازه، ساختار و ترکیب این ابزارهای دفاعی با سایر زیردریایی‌های جدید هسته‌ای قابل‌رقابت‌اند.

ارتش استرالیا اعلام کرد که اکنون بر دفاع ساحلی، به‌ویژه در شمال این کشور تمرکز دقیق‌تری خواهد داشت، زیرا بررسی‌های جدید اعلام کرده‌اند که «ظهور عصر موشکی در جنگ‌های مدرن و تکثیر سلاح‌های دقیق دوربرد برتری‌های جغرافیایی استرالیا را به‌شدت کاهش داده‌اند».

با توجه به تهدیدهای جدید، ارتش استرالیا اعلام کرد که «قابلیت حمله دوربرد» را افزایش و پروژه‌های متمرکز زمینی موجود را کاهش می‌دهد. از این رو، طرح خرید ۴۵۰ خودرو جنگی پیاده‌نظام به ۱۲۹ خودرو کاهش می‌یابد و یک برنامه میلیارد دلاری برای توسعه سامانه‌های توپخانه کوتاه‌برد نیز لغو می‌شود.

در بررسی کارشناسان نظامی استرالیا، تنها ۹ بار از چین نام برده شده و هرگز به عنوان رقیب یا دشمن به آن اشاره نشده؛ با این حال واضح است که سرمایه‌گذاری نظامی گسترده پکن نیروی محرکه این تغییرات است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های نظامی چین در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۲۹۲ میلیارد دلار رسید و برای بیست‌وهشتمین سال متوالی، افزایش داشت. این موضوع به رقابت تسلیحاتی در سراسر منطقه دامن زده است و کره جنوبی، ژاپن و استرالیا بیش از پیش روی ابزارهای دفاعی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، هزینه‌های نظامی در آسیا و اقیانوسیه از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۴۵ درصد افزایش یافته است.

بیشتر از جهان