۸ شهروند معترض در ایذه به «محاربه و افسادفی‌الارض» متهم شدند

خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری در ایذه می‌گویند این شهروندان بی‌گناه هستند و نیروهای سرکوبگر وابسته به نظام به سمت مردم شلیک کرده‌اند

هشت شهروند بازداشتی در ایذه - هرانا

وب‌سایت حقوق‌بشری هرانا، شامگاه شنبه دوم اردیبهشت گزارش داده است که در کیفرخواست هشت نفر از بازداشتی‌های خیزش سراسری اخیر در شهر ایذه، اتهامات سنگینی همچون محاربه، افساد فی‌الارض و عضویت در گروه‌های مخالف نظام مطرح شده است که می‌تواند جان این شهروندان را به خطر اندازد.

بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، ۸ شهروندی هستند که آبان‌ماه ۱۴۰۱ و به دستور بازپرس دادسرای اهواز، از سوی ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایذه بازداشت شدند.

پرونده این افراد به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده و حالا همگی در زندان شیبان اهواز محبوس هستند.

یک منبع آگاه به هرانا گفته است: «این هشت معترض بازداشت‌شده چندی پیش در پرونده‌ای مشترک، از سوی یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند، اما از مصادیق اتهامی این افراد اطلاعی در دست نیست.»

طرح اتهاماتی همچون محاربه و افساد فی‌الارض، طبق قوانین جمهوری اسلامی می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود.

طی روزهای گذشته فشارهای امنیتی بر روی خانواده‌های جان‌باختگان خیزش سراسری در ایذه افزایش یافته بود. در آخرین مورد روز جمعه ۲۵ فروردین نیروهای امنیتی معصومه احمدی، نامزد حامد سلحشور، یکی از کشته‌شدگان به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در ایذه را بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین این نیروها فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی، جوان کشته‌شده در قیام مردمی ایذه را در روزهای اخیر بر سر مزار خواهرزاده‌اش بازداشت کردند. پیشتر نیز زهرا و امید سعیدیان‌جو، خواهر و برادر میلاد سعیدیان‌جو، از کشته‌شدگان اعتراضات مردمی در ایذه، برای مدتی بازداشت شده بودند.

دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا چند شهروند معترض به این نظام را به عنوان عامل حملات مسلحانه به مردم در روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱ معرفی کنند، درحالی که اعضای خانواده کشته‌شدگان این روز بارها عنوان کرده‌اند که قاتل شهروندان، جز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی نیستند.

به طور نمونه، قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز جمعه ۱۸ فروردین اعلام کرده بود که برای عباس (مجاهد) کورکوری، شهروند معترض ایذه‌ای، به عنوان متهم اصلی پرونده کشته‌شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته‌شده در جریان اعتراض‌‌های ضدحکومتی حکم اعدام صادر شده است.

در واکنش به این اتفاق، میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود به‌صراحت، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی را عامل تیراندازی، قتل فرزند و مجروح شدن خود معرفی کرد: «من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و مردم ایذه نکرده و نخواهم کرد، چون‌که من و همسرم به چشم خود دیدیم نیروهای امنیتی، به فرماندهی عیدی علی‌پور، ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

پیش از آن نیز زینب (ماه‌منیر) مولایی‌ راد، مادر کیان پیرفلک نیز در مراسم خاکسپاری پسرش در برابر هزاران تن از مردم و در حضور نیروهای امنیتی اعلام و تاکید کرده بود که ادعای حکومت در مورد «حمله تروریستی» به معترضان در ایذه دروغ است و نیروهای حکومتی خود، خودروی خانواده او را «به رگبار گلوله بستند.»

در جریان حمله سرکوبگران حکومتی به مردم و معترضان شهر ایذه در عصر و شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۷ شهروند به نام‌های کیان پیرفلک ۹ ساله، سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی پیانی ۱۶ ساله، میلاد سعیدیان‌جو، رضا شریعتی، علی مولایی و اشرف نیکبخت کشته شدند.

هشت معترض بازداشتی در شهر ایذه که اکنون در زندان سپیدار اهواز زندانی محبوس هستند و اتهام‌های سنگین «محاربه و افساد فی‌الارض» علیه آن‌ها مطرح شده است، از زمان بازداشت در آبان سال گذشته تاکنون، از دسترسی به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند.