تبرئه جریمه ۱۵ امتیازی یوونتوس در حساس‌ترین روزهای فصل

باشگاه تورینی با حکم جدید از رده هفتم به سوم صعود کرد و شانس خوبی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان دارد

بازی  برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا میان دو تیم یوونتوس و اسپورتینگ سی‌پی - PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

پانزده امتیازی که یوونتوس در ماه ژانویه جریمه شده بود، در فاصله هشت هفته به پایان لیگ ایتالیا به حساب این تیم برگشت تا رقابت برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا پیچیده‌تر شود. یوونتوس با بازگشت این امتیازات ۵۹ امتیازی شد و از رده هفتم به رده سوم صعود کرد. در نتیجه این حکم، رم از رده سوم به چهارم، میلان از چهارم به پنجم و اینتر از پنجم به ششم سقوط کرد. ناپولی و لاتزیو در رده‌های اول و دوم‌اند.

اتهام یووه دستکاری در تراز مالی باشگاه با تقلب در درآمد باشگاه از نقل و انتقالات بود، ولی بالاترین دادگاه ورزشی ایتالیا این حکم را لغو کرد و آن را برای بررسی دوباره به فدراسیون فوتبال این کشور ارجاع داد. حکم جدید فدراسیون ممکن است تا یک ماه آینده صادر شود، ولی هرگونه جریمه‌ای در فصل آینده اعمال خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان این پرونده، ۱۱ مدیر فعلی و سابق یوونتوس هم جریمه شده بودند که محرومیت تعدادی از آن‌ها لغو شد. پاول ندود، مدیر ورزشی باشگاه، یکی از کسانی است که با حکم جدید تبرئه شد، ولی محرومیت آندرئا آنیلی، مائوریتزیو آریوابنه و فدریکو چروبینی پابرجا ماند. آنیلی، مدیر سابق یوونتوس و یکی از اعضای این خانواده ثروتمند، است که از طریق شرکت سرمایه‌گذاری «اکسور» کنترل زیادی بر باشگاه دارد. فابیو پاراتیچی، مدیر فعلی باشگاه تاتنهام هم جزو مدیرانی است که درخواست فرجام‌خواهی‌اش پذیرفته نشد.

در آوریل سال ۲۰۲۲، ۱۱ باشگاه و ۵۹ مدیری که به چنین تخلفی متهم شده بودند، تبرئه شدند. دادگاه در آن زمان حکم داده بود که شواهد کافی وجود ندارد که یوونتوس، ناپولی، سمپدوریا، جنوا، امپولی، پارما، پیزا، پسکارا، نوارا، کیه‌وو و «پرو ورچلی» قیمت بازیکنان در نقل و انتقالات را فراتر از ارزش آن‌ها ارائه داده‌اند. با این حال، دادگاه در ژانویه ۲۰۲۳ با این ادعا که شواهد جدیدی علیه یوونتوس به دست آورده است، این باشگاه را جریمه کرد.

یوونتوس با حکم جدید که پنجشنبه ۲۰ آوریل صادر شد، موقعیت خوبی پیدا کرده که بتواند سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده را به دست آورد. صعود به این مسابقات فواید مالی مهمی دارد و اعتبار آن به باشگاه کمک می‌کند که در نقل و انتقالات هم موقعیت بهتری نسبت به رقیبانش پیدا کند. ایتالیا چهار سهمیه در لیگ قهرمانان دارد و در حال حاضر، شش تیم رقابت نزدیکی برای به دست آوردن آن دارند. تیم‌های ایتالیایی در این فصل عملکرد فوق‌العاده‌ای در لیگ قهرمانان داشتند و دو تیم میلان و اینتر به نیمه‌نهایی صعود کرده‌اند که یکی از آن‌ها راهی فینال خواهد شد.

بیشتر از فوتبال