پوتین در تماس با ولیعهد عربستان سعودی درباره کاهش تولید اوپک‌پلاس گفت‌وگو کرد

عربستان سعودی و روسیه هر دو اعلام کرده‌اند که از اول ماه می تا پایان سال جاری میلادی، تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز کم خواهند کرد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری  روسیه و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی-Yuri KADOBNOV / POOL / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه در تماسی تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره محدود کردن سطح تولید نفت «اوپک پلاس» گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲)، به‌نقل از دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نوشت دو طرف از سطح همکاری‌ها میان دو کشور، به‌منظور ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت، ابراز خرسندی کردند.

در بیانیه روز جمعه کاخ کرملین، گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه با شاهزاده محمد بن سلمان «دوستانه»، «سازنده» و «واجد اطلاعات» توصیف شده است.

مقام‌های دولتی عربستان سعودی بارها تاکید کرده‌اند که با وجود تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای، از جمله تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم نفت و گاز این کشور، خواهان ثبات در بازارهای انرژی‌اند.

عربستان سعودی و روسیه هر دو از تولید‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان اصلی سازمان «اوپک پلاس» به‌شمار می‌روند و نقش مهمی در تعیین بهای جهانی نفت دارند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ۲۰۱۶ برای تعامل و همکاری نزدیک‌تر با سایر تولیدکنندگان بزرگ، از جمله روسیه، اتحادی با نام «اوپک پلاس» ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل ماه جاری میلادی، تولیدکنندگان نفت سازمان اوپک‌پلاس در تصمیمی که «غافلگیرانه» توصیف شد از کاهش بیشتر تولید، به میزان تقریبا یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز، خبر دادند.

عربستان سعودی و روسیه توافق کرده‌اند که از اول ماه می تا پایان سال جاری میلادی، تولید خود را نیم میلیون بشکه در روز کم خواهند کرد.

امارات متحده عربی، کویت، عراق، عمان و الجزایر نیز اعلام کرده‌اند که به طور داوطلبانه تولیدشان را در مدت مشابه کم می‌کنند.

با وجود تصمیم سازمان اوپک‌پلاس برای کاهش سطح تولید، بهای جهانی نفت طی روزهای گذشته روندی کاهشی داشته است.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه در گزارشی نوشت شاخص رشد اقتصادی در ایالات متحده در هفته‌های اخیر متوقف شده و چشم‌انداز تقاضا برای انرژی را تحت تاثیر قرار داده است. در هر حال حاضر، بهای هر بشکه نفت خام برنت حدود ۸۳ دلار است.

بیشتر از اقتصاد