هشدار وزیر دفاع طالبان در مورد احتمال سرنگونی حکومت

طالبان می‌کوشند با سرمایه‌گذاری روی افزایش ظرفیت نیروی نظامی، نگرانی از احتمال سرنگونی حکومتشان را برطرف کنند

وزیر دفاع طالبان بر توانمندی نیروهای کماندو این گروه تاکید کرد-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان به جنگجویان این گروه هشدار داد که نباید حکومتشان به علت غفلت سرنگون شود.  

وزارت دفاع طالبان چهارشنبه، ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل)، ویدیو سخنرانی ملا یعقوب را برای نیروهای کماندویی این گروه منتشر کرد.  

ملا یعقوب در این سخنرانی می‌گوید: «اینکه این نظام خدا نکرده بر اساس غفلت و سستی ما ضعیف شود و از دست برود، ما و شما در مقابل تمام کشته‌شدگان و یتیمان مسئول خواهیم بود. آن‌ها از ما خواهند پرسید که چرا این نظام را به این آسانی از دست داده‌ایم؟» 

او به نیروهای طالبان دستور می‌دهد که از افغانستان و مرزهای آن دفاع کنند و ادعا می‌کند که نیروهای کماندویی این گروه به مردم ظلم نخواهند کرد. او مدعی می‌شود که این نیروها برای محافظت مردم‌اند و از آن‌ها برای کشتار و به زندان انداختن مردم استفاده نخواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، نیروهای طالبان به شکنجه، بازداشت و کشتار شهروندان کشور متهم بوده‌ند.  

طالبان به انحصار شدید قدرت متهم‌اند و مسندهای کلیدی در حکومت آنان به دست پشتون‌تباران مدیریت می‌شود و سهم ناچیزی به اقوام دیگر داده شده است. طالبان مدعی برقراری نظام اسلامی مبتنی بر شریعت اسلامی‌اند و تاکید دارند که می‌خواهند احکام اسلامی را اجرا کنند.  

با این حال، شرایط اقتصادی، اجتمااعی و امنیتی در کشور به شدت بحرانی است و طالبان می‌کوشند با سرمایه‌گذاری روی افزایش ظرفیت نیروی نظامی، نگرانی از احتمال سقوط حکومت خود را برطرف کنند. به گفته‌ قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، بخش زیادی از بودجه حکومت به امور دفاعی اختصاص یافته است. طالبان بودجه وزارتخانه‌های دفاع، داخله (کشور) و استخبارات (اطلاعات و امنیت) را علنی نکرده‌اند. 

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی افغانستان به رهبری یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش در حکومت سرنگون‌شده افغانستان، به مقاومت مسلحانه و چریکی علیه طالبان برخاسته‌اند.  

از سویی نیز شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، در افغانستان فعالیت دارد و تهدیدی جدی برای بقای طالبان به شمار می‌رود. داعش اینک از همان راهکارهایی استفاده می‌کند که طالبان در جنگ علیه حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن به‌کار‌می‌گرفتند.

بیشتر از جهان