پرسپولیس به‌دلیل مالکیت مشترک از آسیا حذف می‌شود؟

باشگاه تهرانی بعد از پرداخت بدهی رادوشوویچ با دردسر بزرگ‌تری مواجه شد

بازی تیم پرسپولیس مقابل تیم ملوان ـ عکس از وب‌سایت باشگاه پرسپولیس

بعد از حذف قطعی استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس هم نگران است که نتواند در این مسابقات حاضر شود. پرداخت بدهی رادوشوویچ، دروازه‌بان سابق کروات پرسپولیس، دغدغه بزرگ مدیریت این باشگاه بود، اما تسویه‌حساب با بدهکاران تنها یکی از شروط دریافت مجوز حرفه‌ای محسوب می‌شود و حالا آن‌ها با دردسر تازه‌ای روبرو شده‌اند.

در همان روزهایی که بی‌توجهی باشگاه استقلال به پرداخت بدهی آندره‌آ استراماچونی بحث روز فوتبال ایران بود، امیر واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق این باشگاه، تاکید داشت که پرداخت بدهی‌ها تنها مشکل استقلال و پرسپولیس نیست و مالکیت مشترک دولت می‌تواند دو تیم پرطرفدار تهرانی را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم کند.

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، دو روز قبل در تایید این مشکل گفت: «مواردی است که من و باشگاه باید برطرف کنیم، اما مسائلی هست که به باشگاه مربوط نیست و تصمیم‌گیرنده مدیران بالادستی هستند. مثلا ورزشگاه آزادی دست من نیست یا بحث تصدی وزارت ورزش بر دو باشگاه که من قادر به رفع مشکل نیستم، اما می‌دانم تلاش وزارت ورزش و آقای قربانزاده این است که مشکل را حل کنند و طی هم‌فکری نمایندگان مجلس حل خواهد شد.»

دردسر پرسپولیس برای رفع ایراد اساسی این است که تاریخ تغییر مالکیت باشگاه باید سه ماه قبل از ضرب‌الاجل صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد و آن‌ها دیگر زمانی برای انجام این کار ندارند. طبق آگهی گزارش هیئت‌مدیره باشگاه که در اسفند سال ۱۴۰۰ بارگذاری شده، صددرصد سهام متعلق به وزارت ورزش و جوانان بوده و بعد از آن تنها ۱۰ درصد سهام در بازار پایه فرابورس واگذار شده است. اگر قرار بود تغییر مالکیتی رخ داده باشد باید از طریق فرابورس انجام می‌شد، ولی سهام هیچ‌کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به شخص ثالثی منتقل نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجتبی فریدونی، مدیرعامل پیشین باشگاه ذوب‌آهن، به سایت ورزش سه گفت: «اگر ای‌اف‌سی (AFC) یا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای مدارکی بخواهد همچنان وزارت ورزش و جوانان صاحب سهم است، خصوصا اینکه در اسفند ۱۴۰۱ بلوک ۵۱ درصدی دو باشگاه آگهی شد، اما خریداری نداشت.»

واعظ آشتیانی هم گفت: «من و تمام علاقه‌مندان فوتبال خواهان این هستیم تا بدانیم چگونه توانستند در ۴۸ ساعت گذشته مشکل دولتی بودن را حل کنند؟ وقتی که نتوانستند در چندین ماه این موضوع را حل کنند واقعا چه معجزه‌ای رخ داده است؟»

مدیریت دولتی استقلال و پرسپولیس پر از ایرادها و تخلفاتی است که در سال‌های گذشته تلاشی برای رفع آن نشده و مدیران دو باشگاه بیشتر مشغول هزینه‌تراشی و نقل و انتقالات مشکوک و زیان‌بار بوده‌اند. نتیجه این مدیریت ضعیف که فساد آن به‌تدریج میان جدل‌های داخلی مدیران دولتی در حال برملا شدن است، بدهی‌های انباشته دو باشگاه و مشکلات مالی و اداری است که در دوره قبلی هم مانع حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادوار گذشته سعی می‌کرد از تخلفات باشگاه‌های ایرانی چشم‌پوشی کند، ولی به تازگی مماشات را کنار گذاشته و سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کند. احتمال می‌رود که پرسپولیس هم به‌دلیل مالکیت مشترک برای دومین دوره متوالی نتواند رنگ لیگ قهرمانان آسیا را ببیند، درست مثل استقلال که به‌دلیل بدهی به مربی سابق ایتالیایی‌اش کنار رفت.

دولت‌ها طی دهه‌های گذشته همواره وعده خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت ایران را داده‌اند، اما دلایل امنیتی و سیاسی مانع اصلی واگذاری استقلال و پرسپولیس است و حاکمیت نمی‌خواهد اختیار باشگاه‌های پرطرفدار را به هواداران یا بخش خصوصی واگذار کند. آنچه بر سر باشگاه‌های دولتی می‌آید خارج شدن از چرخه فوتبال حرفه‌ای در آسیا است، اما وجوه سیاسی و امنیتی فوتبال برای حاکمیت جمهوری اسلامی اهمیت دارد، نه تعلق خاطر هواداران به سرگرمی فوتبال.

بیشتر از فوتبال