مراسم خاکسپاری اکمل امیر؛ طالبان مانع شرکت مردم شدند

فرمانده اکمل امیر در استان کاپیسا به خاک سپرده شد و طالبان محدودیت شدیدی بر حضور شهروندان در مراسم خاکسپاری او اعمال کردند

نیروهای طالبان در جریان مراسم خاکسپاری اکمل امیر در استان کاپیسا حضور داشتند-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

مراسم خاکسپاری اکمل امیر، فرمانده نیروهای جبهه آزادی و از نظامیان حکومت پیشین افغانستان، بعدازظهر دوشنبه، ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل)، در استان کاپیسا برگزار شد. 

نیروهای طالبان در روستای سربند علیا، از توابع شهرستان حصه اول کوهستان محل دفن اکمل امیر، حضور داشتند.

منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان به شهروندان اجازه ندادند در مراسم خاکسپاری و اقامه نماز میت حضور یابند. نیروهای طالبان همچنین هشدار داده بودند که از جریان مراسم خاکسپاری نباید عکس و ویدیو گرفته شود و با کسانی که این دستور را نادیده بگیرند، برخورد می‌شود.

منابع خبری افزودند که طالبان فقط به چند عضو نزدیک خانواده فرمانده امیر اجازه دادند که در مراسم خاکسپاری او شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور ممنوعیت حضور شهروندان در مراسم تشیع جنازه فرمانده امیر، با موجی از انتقادها در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

چندین عکس از گور فرمانده اکمل امیر در میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و آنان کارنامه این فرمانده را در جنگ با طالبان ستایش می‌کنند. 

هرچند طالبان مانع شرکت شهروندان در مراسم تشییع و تدفین جان‌باختگان جبهه آزادی شدند، پناهجویان افغان در بخش‌هایی از اروپا و آمریکا مراسم یادبود برگزار کردند. 

هادی ابراهیمی، از اعضای انجمن کابل - واشنگتن در سیاتل آمریکا، به ایندیپندنت فارسی گفت که شماری از پناهجویان و مهاجران افغان روز گذشته در این شهر، برای جان‌باختگان نیروهای جبهه آزادی مراسم فاتحه‌خوانی برپا کردند. 

او افزود که هرچند طالبان با اعمال فشار در داخل افغانستان مانع شرکت شهروندان در مراسم خاکسپاری می‌شوند، اما شهروندان افغانستان در مورد ایستادگی در مقابل تفکر طالبانی با یکدیگر همبستگی دارند.

او گفت: «طالبان هیچ‌گاه نمی‌توانند با زور اسلحه یاد و خاطره نظامیان پیشین و چریک‌ها را علیه رژیم استبدادی‌شان خاموش کنند. ما هیچ‌گاه قربانی شدن فرمانده اکمل امیر و هم‌قطارانش را فراموش نخواهیم کرد.»

اکمل امیر، بصیر اندرابی، فهیم سالنگی، برهان‌ اندرابی، قربان‌علی بامیان، صبور فاریابی و حسین سمنگانی، هفته گذشته در جریان جنگ با طالبان در سالنگ جنوبی استان پروان جان باختند. جبهه آزادی دیروز، یکشنبه، ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل)، کشته شدن اکمل امیر را تایید کرد.