خامنه‌ای به فرماندهان نظامی: دنبال «طراحان پشت صحنه» باشید

رهبر جمهوری اسلامی ایران در صحبت با نظامیان اشاره مشخصی به رویدادهای اخیر ایران نکرد 

علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل)، با جمعی از فرماندهان نظامی کشور دیدار کرد و مطابق معمول، در ارتباط با تهدیدهای «دشمن» علیه حکومت اسلامگرای ایران هشدار داد. او به برخی رویدادهای منطقه‌ای، مانند درگیری‌ بین اسرائیل و اعراب، اشاره کرد، اما هیچ نکته‌ای در پیوند با اعتراضات اخیر علیه حجاب اجباری یا موضوع مسمومیت دختران دانش‌آموز نگفت.

وبسایت خامنه‌ای گزارش سخنان او را با عنوان «بدون توقف به پیش» منتشر کرده است. رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانش خطاب به فرماندهان نظامی گفت: «به هیچ حدی از استحکام و پیشرفت قانع نباشید و بدون توقف به جلو بروید»، و در ادامه افزود: «تهدید، هیچگاه به طور کامل از بین نمی‌رود، بنابراین باید هرچه می‌توانید، بر آمادگی‌‌های مختلف بیفزایید.»

خامنه‌ای در عبارت‌هایی مبهم، از «حرف و اقدام احتمالی عناصر کم‌قدرت» سخن گفت که روشن نیست منظورش چه کسانی بودند. او گفت: «نباید ذهن‌ها را بر اینگونه اقدامات و حرف‌ها متوجه و متمرکز کرد، بلکه باید طراحان اصلی و پشت‌صحنه را دید. استکبار هر جا منافعی ببیند، از پشت صحنه درگیری راه می‌اندازد.»

علی خامنه‌ای خیزش ملی ایرانیان را علیه نظام حاکم بر کشور، توطئه «خارجی‌ها» می‌داند و به نظر می‌رسد سخنان روز یکشنبه‌اش با فرماندهان نظامی نیز در همین راستا بود. 

خامنه‌ای به جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان اشاره کرد و مدعی شد هدف اصلی واشنگتن «ایران اسلامی بود»، اما «به دلیل بنیه بسیار قوی انقلاب اسلامی، در این ماجراها و هدف نهایی خود شکست خوردند». او همچنین گفت درگیری‌های سال گذشته در ماه رمضان در اسرائیل، واکنشی در جهان برنینگیخت، اما امسال حتی در آمریکا و بریتانیا تظاهرات شده است. 

خامنه‌ای از نیروهای مسلح خواست برنامه‌های میان‌مدت و دراز‌مدت داشته باشند و به «طراحی دائم و مبتکرانه راهبردها و سیاست‌های قوی، عقلایی و راهگشا» بپردازند. پیش از سخنرانی خامنه‌ای، سرلشکر علی باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گزارشی از برنامه‌های نیروهای مسلح ارائه داده بود.