دستور خامنه‌ای برای افزایش جذب نیرو در سپاه؛ ریزش یا فرسودگی؟

علی خامنه‌ای پروژه جوان‌گرایی نظام دیوانی جمهوری اسلامی را از سال‌ها پیش آغاز کرده است

از میانگین سنی و ریزش و خروج نیرو‌ از تشکیلات سپاه پاسداران  اطلاع دقیقی در دسترس نیست. لیدر

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از دستور افزایش جمعیت در ایران، خواستار افزایش استخدام نیرو و «جوان‌گرایی» در بدنه سپاه پاسداران شد.

خامنه‌ای روز پنجشنبه چهارم اسفند در پیام کوتاهی، از فرماندهان سپاه پاسداران خواست در «جذب و پرورش و آموزش جوانان مستعد در تراز انقلاب اسلامی اهتمام خود را مضاعف» کنند.

او هدف از طرح این درخواست را «رساندن سپاه به توانایی‌های کامل برای حراست از انقلاب و تقویت بنیه‌های معنوی، انقلابی و نظامی» این نیرو در جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

علی خامنه‌ای سال‌ها پیش خواستار جوان‌گرایی و جوان‌سازی نظام دیوانی جمهوری اسلامی شده بود و در این سال‌ها، به تدریج بسیاری از نیرو‌های پیر و سال‌خورده را کنار زد و نیرو‌های جوان را جایگزین آنها کرد.

او در یکی از آخرین مراحل پروژه «جوان‌گرایی» به سراغ قوه مجریه رفت و با حمایت‌های پیدا و پنهان مقدمات به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی و دولت «جوان انقلابی» را فراهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر بسیاری از نهاد‌های زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی هم مشمول این طرح شدند و تعداد قابل توجهی از مدیران و بدنه اجرایی آنها جای خود را به «جوانان متعهد و انقلابی» دادند.

پیام روز پنجشنبه، علی خامنه‌ای درخواست تلویحی و غیرمستقیم او از فرماندهان سپاه پاسداران برای اجرای این طرح «جوان‌گرایی» در بدنه این نیروی نظامی است که بر تمامی بخش‌های کشور از اقتصاد گرفته تا سیاست و فرهنگ تسلط دارد.

جذب نبرو‌های بیکار بسیج و هیئت‌های مذهبی در سپاه پاسداران و کنار زدن بدنه پیر و فرسوده سپاه پاسداران می‌تواند از مهم‌ترین دلایل این دستور رهبر جمهوری اسلامی باشد.

از میانگین سنی و ریزش و خروج نیرو‌های سپاه پاسداران اطلاع دقیقی در دسترس نیست، اما گزارش‌های فراوان نشان می‌دهد که با وخیم شدن شرایط اقتصادی در ایران، موج انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به این وضعیت در بین نظامیان و حامیان نظام جمهوری اسلامی هم گسترش پیدا کرده است.

علی خامنه‌ای همسو با پروژه «جوان‌‌گرایی»، سیاست افزایش جمعیت و تامین نیروی انسانی برای نظام حاکم بر ایران را هم دنبال می‌کند.