چین همزمان با پرتاب یک ماهواره هواشناسی منطقه پرواز ممنوع را به تایوان تحمیل کرد

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین می گوید صبح یکشنبه به وقت محلی یک ماهواره هواشناسی برای ردیابی بارش به مدار زمین فرستاده است

پکن روز یکشنبه یک ماهواره هواشناسی به مدار زمین فرستاد. پیشتر، مقامات چینی به بهانه « برخورد بقایای موشک»،برای سه روز از یکشنبه ۱۶ تا سه‌شنبه ۱۸ آوریل، شمال جزیره تایوان را منطقه «پرواز ممنوع» اعلام کرده بودند.

وزارت حمل و نقل تایوان یکشنبه اعلام کرد که پکن به تایپه ابتدا اطلاع داده که به مدت سه روز منطقه پرواز ممنوع خواهد بود اما نهایتا به دلیل اعتراض مقامات تایوانی، چین این درخواست را به ۲۷ دقیقه در روز یکشنبه کاهش داد و نهایتا مشخص شد که دلیل آن پرتاب ماهواره هواشناسی چینی ها بوده است.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین یکشنبه اعلام کرد که در ساعت ۹:۳۶ دقیقه صبح به وقت شمال غربی چین، ماهواره هواشناسی «فنگ یون ۳ جی» با موفقیت پرتاب شده است.

به گفته این شرکت، این ماهواره وارد مدار خود شده است.

این ماهواره برای ردیابی بارندگی از سوی چینی ها طراحی و به فضا پرتاب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسیر پرواز موشک «لانگ مارچ ۴بی» که این ماهواره را حمل می کرد مشخص نشده، اما به نظر می رسد دلیل تحمیل منطقه پرواز ممنوع به تایوان برای انتقال این ماهواره هواشناسی به مدار تعیین شده باشد.

پکن از مقامات تایوانی خواست تا از استفاده از عبارت «منطقه پرواز ممنوع» بپرهیزند.

در پیامی هم که تایوان به خلبان‌های هواپیماهای بین المللی داده بود از عبارت «منطقه پرواز ممنوع» استفاده نشده و به آنها اعلام شده بود که «فضای هوایی در شمال تایوان مسدود است.»

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که برخی از بقایای پرتاب موشک در سواحل شمالی جزیره سقوط کرده، اما امنیت سرزمینی تایوان را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

بر اساس مسیرهای ردیابی شده که در وبسایت «فلایت رادار۲۴»(Flightradar24) منتشرشده، پروازها به مقصد و از مبداء تایوان صبح یکشنبه در اطراف منطقه تغییر مسیر داده‌اند.

پس از ساعت ۱۰ صبح به وقت تایپه تمامی پروازها از سر گرفته شدند. تحمیل منطقه پرواز ممنوع به کشور مستقل همسایه از سوی پکن، باعث تشدید نگرانی‌ها در تایپه و واشنگتن شده است.

بیشتر از جهان