کمیسیون حقوق بشر افغانستان: برخورد طالبان با خانواده‌های قربانیان جنگ غیرانسانی است

این کمیسیون در بیانیه‌ای ضمن نکوهش این رفتار طالبان، تاکید کرد که چنین برخوردی با قربانیان جنگ و خانواده‌های آن‌ها خلاف تمام هنجارها، ارزش‌های اسلامی و قوانین بین‌المللی حقوق‌بشری است

بنابر اعلام کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان این رفتارهای غیرانسانی طالبان با خانواده‌ قربانیان سبب خشم مردم شده است- Social Media

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان اعلام کرده است که برخورد گروه طالبان با اجساد قربانیان جنگ غیرانسانی است و به خانواده‌های این قربانیان اجازه عزاداری و مراسم دفن نمی‌دهند.

این کمیسیون روز شنبه (۱۵ آوریل) در بیانیه‌ای ضمن نکوهش این رفتار طالبان، تاکید کرد که چنین برخوردی با قربانیان جنگ و خانواده‌های آن‌ها خلاف تمام هنجارها، ارزش‌های اسلامی و قوانین بین‌المللی حقوق‌بشری است. 

در بیانیه‌ کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان آمده است: «کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان آزار و اذیت خانواده‌ها و اقارب قربانیان جنگ‌ها را که همه غیرنظامی و بی‌گناه‌اند، برخلاف تمام هنجارها و قوانین حقوق‌بشردوستانه‌ بین‌المللی دانسته و آن‌ را شدیدا نکوهش می‌کند.»

در بیانیه‌ این کمیسیون به درگیری اخیر نظامیان جبهه مقاومت ملی و جنگجویان طالبان در شهرستان سالنگ واقع‌در شمال افغانستان اشاره شده است که درنتیجه‌ این درگیری چندین نظامی جبهه مقاومت کشته شده، اما طالبان به خانواده‌های آن‌ها اجازه برگزاری مراسم تدفین را نداده‌اند.

در این بیانیه آمده است: « با تاسف، برخوردهای وحشتناک و تخطی‌های گسترده حقوق‌بشری ازسوی گروه طالبان روز‌به‌روز تشدید می‌یابد... طبق اطلاعات و شواهد، طالبان، با اجساد قربانیان رویداد سالنگ برخوردهای غیرِانسانی نموده و حتا مراسم تدفین و زمینه برای عزاداری را به خانواده‌های غم‌دیده محدود و منع کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان اعلام کرده است که نیروهای طالبان همچنین به خانه‌های نزدیکان قربانیان حمله و اعضای خانواده و نزدیکان آن‌ها را اذیت، تحقیر و بازداشت کرده‌اند. بنابر بیانیه کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان، این نمونه‌ها در استان‌های کابل، کاپیسا و پروان ثبت و سبب خشم مردم افغانستان شده است. 

این کمیسیون تاکید کرده است که بر اساس قوانین پذیرفته‌شده‌ ملی و بین‌المللی، هیچ شخصی پاسخ‌گوی اعمال دیگران نیست و افراد بی‌گناه نباید به دلایل تعلقات خونی، قومی، منطقه‌ای و فرهنگی با گروه‌ها یا شخصیت‌های سیاسی، مورد تحقیر و تهدید قرار گیرند.

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان از نهادهایی که در زمینه‌ حمایت از حقوق‌بشردوستانه‌ بین‌المللی در سطح جهان، منطقه و افغانستان ماموریت دارند، خواسته است که با واکنش‌های فوری، جدی و موثر، جلو نقض حقوق شهروندان غیرنظامی و بی‌دفاع را بگیرند.

همچنین این کمیسیون از نهادها و فعالان حقوق‌بشر خواستار مستندسازی دقیق این رویدادها شده است تا این شواهد برای تحقیق ساختارها و دادگاه‌های بین‌المللی رسیدگی به نقض حقوق‌بشر و حقوق‌‌بشردوستانه‌ بین‌المللی، مفید واقع شود.

روز سه‌شنبه این هفته، جبهه آزادی افغانستان، از جبهه‌های نظامی مخالف طالبان، با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که در نتیجه نبردی سخت میان افراد طالبان و نیروهای آن‌ها در کوهپایه‌های هندوکش در شهرستان سالنگ، شش تن از نیروهای این جبهه کشته شده‌اند.

وزارت دفاع طالبان شمار کشته‌شدگان را هشت تن اعلام کرد و از کشته‌شدن ژنرال اکمل امیر، فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی، و هفت تن از همراهانش در این نبرد خبر داد؛ اما جبهه آزادی افغانستان کشته‌شدن فرمانده اکمل امیر را تایید نکرده است.