قطعنامه‌ نمایندگان کنگره آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران

گروهی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا با اشاره به جنایت‌های سپاه پاسداران، از اتحادیه اروپا خواستند این سازمان عقیدتی - نظامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار دهد

تصویری از کلادیا تِنی در مقابل ساختمان کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ -- ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

کلودیا تِنی، عضو جمهوری‌خواهِ مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا و منتخبِ بخشی از شهروندانِ ساکن ایالت نیویورک، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود خواستار آن شد تا اتحادیه اروپا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی قرار دهد. 

به‌گفته این نماینده جمهوری‌خواه، او در حال حاضر قطعنامه‌ای را، که با مشارکت نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا تهیه شده است، نمایندگی می‌کند. تِنی در ادامه این بخش از توییت خود تاکید کرد این گروه از نمایندگان عضو دو حزب اصلی ایالات متحده با تهیه این قطعنامه در پی آنند که از اتحادیه اروپا بخواهند به اقداماتی فوری دست بزند تا به پاسخگو کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شود. 

برخی گزارش‌های منتشر شده در هفته گذشته، از تلاش نمایندگان کنگره آمریکا – به‌ویژه اعضای جمهوری‌خواهِ این مجلس – به‌منظور اعمال فشار بیشتر دولت فدرال آمریکا و متحدان بین‌المللی‌اش بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حکایت دارد.

به‌عنوان مثال، وبسایت «واشینگتن فری‌بیکن» با انتشار گزارشی در روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ (۵ آوریل ۲۰۲۳)، مدعی شد نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره، از جمله برایان ماست و اسکات پِری، می‌کوشند تا مانع تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در رابطه با لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران شوند؛ رویکردی که دولت فدرال آمریکا در حال حاضر آن را به چشم امتیازهایی می‌بیند که باید به‌منظور احیای برجام به نظام جمهوری اسلامی ایران داده شود. 

قریب یک هفته پس از انتشار این مطلب در واشینگتن فری‌بیکن، ۱۳۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده خطاب به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نامه‌ای نوشتند و از او خواستند تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد. 

حالا کلودیا تِنی نیز با به‌اشتراک گذاشتن متن قطعنامه تنظیم شده، که پیش‌تر به آن اشاره شد، تلاش می‌کند تا سیاستمداران آمریکایی و اروپایی را به اتخاذ رویکردی قاطعانه علیه سپاه پاسداران و نظام جمهوری اسلامی ایران تشویق کند.

از این‌رو کلودیا تِنی و همکارانش، در متن مکتوب این قطعنامه، از یک‌سو مروری فشرده دارند بر نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای شبه‌نظامی بسیج در سرکوب‌ مردم معترض داخل ایران و از سوی دیگر بر اعمال تروریستی شاخه برون مرزی سپاه پاسداران (نیروی قدس) تاکید می‌کنند. 

به‌عنوان مثال، نویسندگان این قطعنامه به‌طور مشخص بر نقش نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرکوب سلسله تظاهرات خیابانی مردم معترض در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱ انگشت می‌گذارند، نقش نیروهای بسیج در سرکوب زنان، کودکان و دیگر گروه‌های اجتماعی تحت ستم را برجسته می‌کنند و در عین‌حال به حمایت سپاه پاسداران از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، دولت بشار اسد و نیروهای نظامی روسیه در جنگ اوکراین اشاره دارند.

این قطعنامه همچنین به نام شماری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، سوئد و بلژیک، اشاره می‌کند که دستگاه قضایی آنها در دوره‌های مختلف زمانی برخی افراد وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران را به اتهام قتلِ سیاسی یا انجام اقدامات تروریستی در خاک اروپا بازداشت کرده و به پای میز محاکمه کشانده‌اند. 

کلودیا تِنی و همکارانش بر پایه همین واقعیت‌های تاریخی باور دارند که باید اتحادیه اروپا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی بگنجاند؛ اقدامی که اتحادیه اروپا، حتی پس از درخواست اکثریتِ اعضای پارلمان اروپا، از انجام آن خودداری به‌عمل آورد.