اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو برای تداوم کمک‌های نظامی به اوکراین تعیین کرد

به‌گفته جوزپ بورل، اتحادیه اروپا در حمایت از حق دفاع مشروع اوکراینی‌ها در برابر تجاوز وحشیانه روسیه مصمم و قاطع است

REUTERS/Johanna Geron- جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین

شورای اروپا روز پنجشنبه یک میلیارد یورو برای تامین و بازپرداخت کمک‌های نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اوکراین، به‌منظور ادامه مقاومت ارتش اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه، اختصاص داد.

این کمک‌های مالی از محل «صندوق صلح اروپا» (EPF) به کشورهایی که در طی جنگ در اوکراین از منابع و انبارهای نظامی خود مهمات در اختیار این کشور قرار دادند، پرداخت می‌شود.

وب‌سایت شورای اروپا، روز پنجشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه)‌، در گزارشی به‌نقل از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت: «با تصمیم امروز، بخش اول از توافق تاریخی که رهبران اتحادیه اروپا درباره تامین فوری مهمات موردنیاز ارتش اوکراین امضا کردند، اجرایی شد.»

جوزپ بورل در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنجشنبه‌اش گفت: «هیچ اقدامی بهتر از پیگیری اراده قاطع کشورهای اتحادیه اروپا در راستای تداوم حمایت‌ از حق قانونی دفاع مشروع اوکراینی‌ها در برابر تجاوز وحشیانه روسیه نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم روز پنجشنبه شورای اروپا، بخش اول از توافقنامه ۲۰ مارس ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

با تصویب کمک‌های روز پنجشنبه شورای اروپا، مجموع منابع مالی که تاکنون اتحادیه اروپا از محل «صندوق صلح اروپا» برای حمایت از اوکراین اختصاص داده است، به چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

در چارچوب این طرح حمایتی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تاکنون از انبارهای نظامی خود مهمات در اختیار ارتش اوکراین قرار داده‌اند، می‌توانند از منابع «صندوق صلح اروپا» استفاده کنند و در آینده‌ نیز در سفارش‌های نظامی خود اولویت‌بندی کنند و این منابع مالی را برای کمک به اوکراین در نظر بگیرند.

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی، نخستین‌بار طرح ایجاد یک سامانه و صندوق مشترک کمک‌های نظامی به اوکراین را مطرح کرد. این طرح از اقدام مشترک کشورهای اروپایی در تامین مالی ساخت واکسن‌های ویروس کرونا الگوبرداری شده است.

بیشتر از جهان