رئیس صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد جهان در وضعیت خوبی قرار ندارد؛ وضعیت در چین متفاوت است

چین متهم است از نیاز کشورهای در حال توسعه برای نفوذ سیاسی-اقتصادی استفاده می‌کند

کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول-Mandel NGAN / AFP

رئیس صندوق بین‌المللی پول بار دیگر هشدار داد اقتصاد جهان در وضعیت خوبی قرار ندارد و دولت‌ها و اقتصادهای بزرگ باید اقدام‌های جدی‌تری در دستور کار قرار دهند. با این حال، او پیش‌بینی کرد وضعیت در چین متفاوت است.

آخرین برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در پنج سال آینده رشد اقتصادی جهان تنها ۳‌ درصد خواهد بود. به‌گفته کارشناسان اقتصادی، این امر می‌تواند به‌ معنای افزایش خطر گرسنگی و گسترش نابرابری و فقر در جهان باشد.

بر پایه داده‌‌های صندوق بین‌المللی پول، رشد کنونی اقتصاد جهان در پایین‌ترین وضعیت از سال ۱۹۹۰ قرار دارد. این رشد نسبت به میانگین ۳.۸ درصدی دو سال پیش، «بسیار پایین‌تر» ارزیابی می‌شود.

رئیس صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته رشد آهسته‌تر اقتصاد جهانی را یک «ضربه سخت» برای کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد توصیف کرد.

به‌گفته کریستالینا جورجیوا، فقر و گرسنگی می‌تواند بیشتر شود و روند خطرناکی که با بحران کووید آغاز شد، همچنان ادامه یابد.

به‌رغم وضعیت نگران‌کننده و پایین بودن رشد اقتصاد جهانی، خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه)، به‌نقل از رئیس صندوق بین‌المللی پول، نوشت انتظار می‌رود جهان بار دیگر شاهد رشد چشمگیر در چین باشد.

کریستالینا جورجیوا چشم‌انداز روشن و خوش‌بینانه‌ای از اقتصاد چین به دست داد و پیش‌بینی کرد یک‌سوم کل رشد اقتصادی جهان مربوط به چین خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، روزنامه واشینگتن‌پست روز پنجشنبه در گزارشی نوشت در حالی که وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی از سراسر جهان این هفته در واشینگتن گرد آمدند تا درباره وضعیت کنونی و چشم‌اندازهای اقتصاد جهانی گفت‌وگو کنند، شکاف میان ایالات متحده و چین روی تلاش‌ها برای ثبات در اقتصاد، کمک به کشورهای در حال توسعه و مبارزه با فقر سایه افکنده، به‌گونه‌ای که این مسائل اصلی در حاشیه گفت‌وگوها قرار گرفته است.

مقام‌های آمریکایی دولت چین را متهم می‌کنند که شیوه‌ وام دادن بانک‌های چینی به کشورهای فقیر و در حال توسعه، به نفوذ و تسلط چین بر این کشورها منجر می‌شود.

جانت آل. یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، ماه گذشته از چگونگی وام‌دهی چین انتقاد کرد و گفت روش‌های وام‌دهی چین بسیاری از کشورهای فقیر را «در دام بدهی‌ها» گرفتار کرده است.

دولت ترامپ، رئيس‌جمهوری سابق آمریکا، نیز پیش‌تر مقام‌های چینی را به طراحی برنامه‌های وام‌‌دهی به‌منظور نفوذ سیاسی-اقتصادی متهم کرده بود.

 براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، در حال حاضر ۶۰ درصد از کشورهای فقیر جهان، با بحران تامین منابع مالی مواجه‌اند.

بیشتر از اقتصاد