رئیس آینده بانک جهانی کیست؟

جو بایدن فوریه گذشته پیشنهاد کرد آجای بانگا، مدیر هندی‌ــ‌آمریکایی، جانشین دیوید مالپاس، رئیس کنونی بانک جهانی شود

آجای بانگا در حال حاضر نایب‌رئیس شرکت جنرال آتلانتیک است - AFP

آجای بانگا، رئیس آینده بانک جهانی، متولد هند است؛ با این حال بخش مهمی از زندگی خود را در ایالات متحده سپری کرده است. او سال ۱۹۵۹ و در یک خانواده سیک هندی اهل بمبئی به دنیا آمد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در فوریه ۲۰۲۳ او را به عنوان جانشین دیوید مالپاس، رئیس فعلی جهانی بانک، پیشنهاد کرد.

بسیاری انتظار دارند آجای بانگا به دلیل ارتباط و شناخت گسترده‌اش از دو ابرقدرت اقتصادی ایالات متحده و هند، بتواند سیاست‌های بانک جهانی را متحول کند. با این حال مخالفان انتخاب او می‌گویند این مدیر موفق در دو دهه اخیر بیشتر در شرکت‌های بزرگ ایالات متحده کار کرده تا در هند و قاره آسیا و نمی‌تواند از وضعیت کشورهای در حال توسعه چشم‌انداز درستی داشته باشد.

در هر حال، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، یکی از مهم‌ترین حامیان او است و این هفته در نشست بهاری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی، بار دیگر از آجای بانگا حمایت کرد.

یکی از مهم‌ترین وظایف بانک جهانی اعطای وام به کشورهای درحال‌توسعه است؛ به همین دلیل نشستن بر جایگاه ریاست این موسسه بین‌المللی اهمیت زیادی دارد.

راجای بانگا در حال حاضر نایب‌رئیس شرکت جنرال آتلانتیک است. او در شرکت‌های مهم آمریکایی۳۰ سال تجربه مدیریت دارد؛ از مدیرعاملی مسترکارت گرفته تا عضویت در هیئت مدیره صلیب سرخ آمریکا.

جانت یلن این هفته درباره بانگا گفت: «او برای رهبری بانک جهانی در این برهه‌ حساس تاریخی دارای مهارت‌های رهبری و مدیریت، سابقه و تخصص مالی مناسب است.»

امروز ۱۸۹ کشور در بانک جهانی که مقر آن در واشنگتن است، عضوند. این بانک بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موسسه مالی است که با هدف کمک به کشورهای درحال‌توسعه، ایجاد رفاه و مبارزه با فقر تاسیس شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، یکی از مهم‌ترین اهداف حال حاضر این بانک باید «کمک به کشورهای درحال‌توسعه در راه مبارزه با تغییرات اقلیمی» باشد.

آجای بانگا هرگز در حوزه مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی فعالیتی نداشته اما همچنان فرد مورداعتماد جو بایدن است.

برخی از رهبران و فعالان در کشورهای فقیرتر به‌ویژه آن‌هایی که اولین قربانیان گرم شدن زمین‌اند، خواستار اصلاحات گسترده در کل سیستم این بانک توسعه چندملیتی‌اند. یکی از آن‌ها میا موتلی، نخست‌وزیر کشور کوچک باربادوس در دریای کاراییب، است. موتلی بارها در نشست‌های مرتبط با آب‌وهوا، درباره تغییرات اقلیمی هشدار داده و معتقد است با اصرار بر ادامه سیاست‌های کنونی کشورهای توسعه‌یافته، تا پایان قرن از جزیره باربادوس و کشورهای کوچک‌تر جز نامشان، چیزی باقی نمی‌ماند.

برخی از فعالان زیست محیطی می‌گویند: «بانگای تنها یک شراب قدیمی در یک بطری جدید خواهد بود. چرا که در شرکت‌هایی کار کرده که مسئله اصلی آن‌ها سود و منافع اقتصادی بوده است، نه مبارزه با آلودگی هوا و گرم شدن زمین »

این فعالان از این سنت که رئیس بانک جهانی را معمولا ایالات متحده و رئیس صندوق بین‌المللی پول را اروپا تعیین می‌کند، اظهار تاسف و انتقاد کردند. آن‌ها این سنت را ناعادلانه می‌دانند و می‌گویند با شرایط امروز جهان همخوانی ندارد.

آجای بانگا جایگزین دیوید مالپاس، یکی از منصوبان دونالد ترامپ، خواهد شد. مالپاس یک سال زودتر از موعد و به دلیل موافقت نکردن با اجماع علمی در تغییرات اقلیمی، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

ناظران می‌گویند از اینکه بانگا دست‌کم به وقوع تغییرات اقلیمی ناشی از سوخت‌های فسیلی معتقد است، احساس آرامش می‌کنند. با این حال بسیاری تردید دارند که یک مدیر سابق شرکت‌های چندملیتی بتواند برخلاف اراده این شرکت‌ها، سیاست‌های بانک جهانی را در جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی تنظیم کند.

این مدیر آمریکایی‌ــ‌هندی به دلیل گذراندن دوران کودکی، نوجوانی و جوانی در هند احتمالا با مشکلات تغییرات اقلیمی بیش از یک مدیر آمریکایی آشنا است.

بیشتر از اقتصاد