اتهام بزرگ نژادپرستی علیه سرمربی پاری‌سن‌ژرمن

گالتیه متهم است که در زمان مربیگری‌اش در نیس علیه بازیکنان سیاه‌پوست و مسلمان تیمش صحبت کرده است

Valery HACHE / AFP- کریستف گالتیه، سرمربی پاری‌سن ژرمن ۸ آوریل ۲۰۲۳

کریستف گالتیه، سرمربی پاری‌سن‌ژرمن که بعد از حذف تیمش از لیگ قهرمانان اروپا موقعیت شکننده‌ای دارد با دردسر تازه‌ای مواجه شده است. طبق مستنداتی که به تازگی به دست رسانه‌های فرانسوی رسیده، او در زمان مربیگری در نیس مواضع نژادپرستانه‌ای داشته است.
این سند جنجالی ایمیلی است که ژان فورنیه، مدیر ورزشی وقت نیس به مدیریت این باشگاه فرستاده و در آن از رویکرد نژادپرستانه گالتیه انتقاد کرده است. رادیو RMC سه‌شنبه شب محتوای این ایمیل را برملا کرد و فورنیه در آن از ملاقاتی خبر داده که گالتیه در آن گفته که «نمی‌توان واقعیت شهر نیس را نادیده گرفت و اینقدر بازیکن سیاهپوست و مسلمان در تیم داشت». سرمربی وقت نیس همچنین گفته است: «این تیم پر از سیاهپوستانی که جمعه به مسجد می‌روند. این تیم با من هم‌خوانی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


انتشار این ایمیل تنها چند روز بعد از بازی پاری‌سن‌ژرمن در زمین نیس اتفاق افتاد که هواداران میزبان پلاکاردهای توهین‌آمیزی علیه مربی‌ سابق‌شان به نمایش گذاشتند و گفته می‌شود که افشای آن می‌تواند نوعی انتقام از گالتیه باشد. البته فورنیه که دیگر با باشگاه نیس همکاری نمی‌کند، مدعی شد که ارتباطی با افشای این ایمیل ندارد و با وجود اختلاف نظرش با گالتیه هرگز دست به چنین کاری نمی‌زند.
رسانه‌های فرانسوی خبر دادند که پاری‌سن‌ژرمن نمی‌خواهد پیش از تحقیقات مستقل درباره محتوای این ایمیل موضع‌گیری کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکیل گالتیه اظهارنظرهای توهین‌آمیز از طرف این مربی علیه بازیکنان نیس را تکذیب و اضافه کرد که او علیه این رسانه‌ها شکایت خواهد کرد.
ساعاتی بعد از انتشار این گزارش، شماره تلفن گالتیه در شبکه‌های اجتماعی پخش شده و او بیش از پنج هزار تماس و پیام دریافت کرده که در میان آنها چند تهدید به مرگ هم وجود دارد. باشگاه پاری‌سن‌ژرمن در واکنش به این اتفاق این مربی و خانواده‌اش را تحت محافظت قرار داده است.
بوراک ییلماز، مهاجم سابق لیل یکی از اولین بازیکنانی است که به این خبر واکنش نشان داده و از گالتیه دفاع کرده است. این مهاجم ترکیه‌ای در اینستاگرامش نوشت: «من این خبر را شنیدم و احساس وظیفه کردم که باید درباره‌اش صحبت کنم. من با گالتیه کار کردم و هرگز رفتار منفی از او درباره مذهب یا ملیتم احساس نکردم. او یک مربی و انسان فوق‌العاده است.»
این جنجال بزرگ در حالی رخ داده که پاری‌سن‌ژرمن شنبه شب بازی حساسی مقابل لانس، تیم دوم جدول دارد. گالتیه چهارشنبه در تمرین پاری‌سن‌ژرمن حاضر بود، ولی حاضر به اظهار نظر نشد.

بیشتر از فوتبال