مقابله با تهاجم روسیه؛ پاکستان به اوکراین تجهیزات نظامی می‌فرستد

پاکستان در ماه جاری ۲۳۰ کانتینر مملو از تجهیزات دفاعی را با کشتی از بندر کراچی به اوکراین ارسال خواهد کرد

پاکستان 230 کانتینر مملو از آیتم‌های دفاعی را به اوکراین ارسال خواهد کرد-AAMIR QURESHI / AFP

معاون وزیر خارجه اوکراین، هفته آینده در سفر چهار روزه‌ای به هند (رقیب دیرینه پاکستان) سفر می‌کند و همزمان، در جریان جنگ با روسیه، روابط دفاعی خود را با پاکستان نیز تقویت می‌کند. 

به گزارش ET، پاکستان در ماه جاری ۲۳۰ کانتینر مملو از تجهیزات دفاعی را با کشتی از بندر کراچی به اوکراین ارسال خواهد کرد. این کشتی‌های حامل تجهیزات جنگی، پرچم‌های آمریکا و اروپا را به اهتزاز درخواهند آورد. مقصد این کشتی‌های حامل تانک و موشک، بندرهای لهستان و آلمان است.  

پاکستان در حالی به ارسال تسلیحات دفاعی به اوکراین اقدام می‌کند که از روسیه برای نوسازی موتورهای هواپیماهای خود کمک خواسته است، و ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین، روی روابط اسلام‌آباد – مسکو تاثیر منفی خواهد گذاشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که تا پایان ماه آوریل، پاکستان با نرخ تخفیقی از روسیه نفت دریافت خواهد کرد تا بتواند تا حدودی بر چالش‌ کمبود انرژی غلبه کند. شهروندان پاکستان با قطع برق و گاز مواجه‌اند.

گفته می‌شود چین، پاکستان و اوکراین، شبکه‌ای برای تبادل فناوری موشکی تشکیل داده‌اند، اما هند، رقیب پاکستان، می‌خواهد مطلع شود که آیا اوکراین در ارائه این فناوری به پاکستان نیز نقش دارد، یا خیر. احتمالا این موضوع در سفر معاون وزیر خارجه اوکراین به هند مطرح خواهد شد. 

پاکستان و هند فعالیت‌های نظامی یکدیگر را با دقت زیر نظر دارند و می‌خواهند قابلیت‌های دفاعی و تهاجمی خود را افزایش دهند. اسلام‌آباد در ۲۰۲۱ مشتاق خریداری یک سامانه موشکی هدایت‌شونده ضد تانک اوکراینی (ATGM)  بود. 

پاکستان با بحران شدید مالی مواجه است و واحد پولی آن روز به روز ارزش خود را در مقابل ارزهای خارجی از دست می‌دهد، اما در ازای دریافت کمک‌های کشورهای غربی، می‌کوشد خود را تامین‌کننده اصلی تسلیحات و تجهیزات دفاعی به اوکراین معرفی کند. اوکراین در جنگ با روسیه با کمبود تسلیحات مواجه است و در مذاکره با کشورهای مختلف، می‌کوشد این مشکل را برطرف کند. 

بیش از یک سال از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و بر خلاف توقع ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، نیروهای اوکراینی همچنان برای دفاع از کشورشان مقاومت می‌کنند. پوتین محاسبه کرده بود که با حمله‌ای سنگین، خواهد توانست به سرعت کی‌یف، پایتخت اوکراین، را تصرف کند، اما به این هدف نرسید. 

ایالات متحده آمریکا و چندین کشور اروپایی، قاطعانه از اوکراین در مقابل حمله روسیه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند. با این حال، اوکراین می‌کوشد که حمایت همکاری نظامی کشورهای آسیایی، از جمله هند و پاکستان، را نیز جلب کند. 

بیشتر از جهان