تلاش برای احیای برجام؛ گفتگوی وزرای خارجه جمهوری اسلامی و ژاپن

وزیر خارجه ژاپن از جمهوری اسلامی ایران خواست بدون قید‌وشرط به تعهدات خود در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد

به‌‌نوشته رسانه‌های داخلی ایران، وزیر خارجه ژاپن از حسین امیرعبداللهیان دعوت کرد تا برای یک دیدار رسمی به توکیو سفر کند - AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، و هایاشی یوشی ماسا، همتای ژاپنی‌اش روز چهارشنبه درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و برنامه اتمی حکومت ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه ژاپن روز چهارشنبه، ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین‌ماه)، در بیانیه‌ای اعلام کرد وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان از او خواسته است تا دولت جمهوری اسلامی ایران بدون قید‌وشرط به تعهدات خود در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد و به همکاری با این نهاد بین‌المللی ادامه دهد.

به‌نوشته وزارت خارجه ژاپن، تداوم جنگ در اوکراین و سایر تحولات بین‌‌المللی از دیگر موضوع‌های گفت‌وگوی ۵۰ دقیقه‌ای روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران و ژاپن بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاپن از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده به‌شمار می‌رود، اما در برابر برنامه اتمی جمهوری اسلامی همواره از احیای توافق‌نامه برجام دفاع کرده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران هم روز چهارشنبه به‌نقل از امیرعبداللهیان نوشتند دولت جمهوری اسلامی ایران همواره «دیپلماسی» و «مذاکره» را راه برون‌رفت از چالش‌های منطقه‌ای و جهانی می‌داند.

گفت‌‌‌وگوی روز چهارشنبه وزیران خارجه ایران و ژاپن، سومین گفت‌وگوی تلفنی آن‌ها از زمان شروع مسئولیت‌هایشان به‌شمار می‌رود. در این گفت‌وگو نیز وزیر خارجه ژاپن بار دیگر بر سیاست اصولی دولتش در دفاع از توافق هسته‌ای برجام تاکید کرد.

به‌‌نوشته رسانه‌های داخلی ایران، وزیر خارجه ژاپن از حسین امیرعبداللهیان دعوت کرد تا برای یک دیدار رسمی به توکیو سفر کند. با این حال، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه ژاپن، اشاره‌ای به دعوت از امیرعبداللهیان نشده است.