ادعای تکراری رهبر واگنر: ۸۰ درصد شهر باخموت در اختیار ما است

پریگوژین می‌گوید نیروهای روسیه موفق شده‌اند کنترل بیش از ۸۰ درصد شهر راهبردی باخموت را به دست بگیرند

ایوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر - AFP

ایوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، روز سه‌شنبه ادعا کرد که نظامیان روسیه با همراهی اعضای گروه واگنر، موفق شده‌اند کنترل ۸۰ درصد شهر راهبردی باخموت را به دست بگیرند.

رهبر واگنر در هفته‌های گذشته بارها چنین ادعاهایی را مطرح کرده است.

مقام‌های نظامی ارشد اوکراین به ادعاهای رهبر گروه واگنر واکنشی نشان نداده‌اند اما ارتش اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان این کشور در برابر حملات شدید به شهر ۷۰ هزارنفری باخموت مقاومت کرده‌اند.

مزدوران عضو واگنر که شبه‌نظامیان پشتیبانی‌شده از سوی کاخ کرملین‌اند، در ماه‌های اخیر در اغلب جبهه‌های جنگ علیه اوکراین فعالیت کرده‌اند. ایوگنی پریگوژین، رهبر این گروه، این مرتبه در کانال تلگرامی «یک وبلاگر جنگ‌طلب روس»، بار دیگر تاکید کرد که نیروهای تحت امر او  در پیشروهای روسیه در شرق اوکراین نقش مهمی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با انتشار ویدیویی از خود، گفت: «بیش از ۸۰ درصد باخموت در اختیار ما است؛ از جمله کنترل کامل کارخانه‌ها و ادارات دولتی و انبارهای شهری.» ادعایی که به دلیل تکرار در چند هفته گذشته، اعتبارش را از دست داده است. هنوز هیچ یک از ارگان‌های نظامی و دولتی اوکراینی چنین ادعایی را تایید نکرده‌اند.

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی ارتش اوکراین در شرق، سه‌شنبه گفت که اوضاع در باخموت «تحت کنترل» است. او اضافه کرد کی‌یف اجازه نخواهد داد نیروهایش محاصره شوند.

هم‌زمان، هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در مصاحبه‌ای اذعان کرد که شهر باخموت در این جنگ بیشترین ضربه را خورده است. او گفت که نیروهای ارتش روسیه «عموما در نبردهای خیابانی از اوکراینی‌ها شکست می‌خورند و بنابراین به‌سادگی تمام ساختمان‌ها و سازه‌ها را تخریب می‌کنند.»

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، سه‌‌شنبه در توییتی، اعلام کرد که از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تضمین‌هایی مبنی بر حمایت «آهنین» آمریکا دریافت کرده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، هم سه‌شنبه تایید کرد که این کشور در حال «آماده‌سازی برای انتقال تسلیحات موردنیاز اوکراینی‌ها به کی‌یف» است.

کرملین بر این باور است که تصرف شهر باخموت امکان حملات بیشتر در آینده را مهیا می‌کند. این در حالی است که مشاوران نظامی غربی و متحد اوکراین می‌گویند این شهر که اکنون ویران شده است، تنها اهمیتی نمادین دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هفته گذشته متعهد شد ارتش این کشور به دفاع از باخموت ادامه دهد؛ اما هم‌زمان گفت که در صورت خطر محاصره، ارتش می‌تواند عقب‌نشینی کند.

دولت اوکراین می‌گوید ارتش روسیه با وجود اعزام ۳۰۰ هزار نیروی تازه‌نفس، در جبهه شرقی خسارات سنگینی متحمل شده است.

بیشتر از جهان