جمهوری اسلامی در پوشش کمک به زلزله‌زدگان محموله‌های سلاح به سوریه فرستاده است

طی هفت هفته، محموله‌های تسلیحاتی و دفاع هوایی در پوشش کمک به زلزله‌زدگان سوریه ارسال شده است

پرواز هواپیماهای جمهوری اسلامی بیشتر در جهت تقویت ساختار دفاع هوایی بشار اسد بوده است - AFP

۹ منبع سوری، ایرانی، اسرائیلی و اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کردند که جمهوری اسلامی پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ که سوریه و ترکیه را لرزاند، از پروازهای امداد برای صدور سلاح و تجهیزات نظامی و دفاع هوایی به سوریه بهره برده‌اند.

رویترز که گزارشی اختصاصی در این زمینه منتشر کرده، می‌گوید این منابع خبری اولین بار است که در این باره صحبت می‌کنند.

به گفته این منابع، پس از زلزله ششم فوریه ۲۰۲۳ که شمال سوریه و جنوب ترکیه را لرزاند، صدها پرواز در «پوشش کمک به زلزله‌زدگان» از مبدا تهران در فرودگاه‌های حلب، دمشق و لاذقیه سوریه فرود آمدند. این منابع تاکید کرده‌اند که این پروازها به مقصد سوریه تا هفت هفته ادامه داشتند.

زلزله مرگبار ششم فوریه جان بیش از شش هزار سوری را گرفت.

این گزارش  تاکید می‌کند که مقام‌های اطلاعاتی غرب متوجه شده‌اند پرواز هواپیماهای جمهوری اسلامی بیشتر در جهت تقویت ساختار دفاع هوایی بشار اسد بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از منابع، یک افسر فراری و عالی‌رتبه ارتش بشار اسد است.

جمهوری اسلامی ایران همواره گزارش‌ها مبنی بر صدور سلاح به سوریه در پوشش امداد به زلزله‌زدگان را رد کرده است و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل به خبرنگار رویترز گفت که گزارش‌های مربوط به صدور سلاح در جریان کمک به زلزله‌زدگان «دروغی بیش نیست».

منابع اصلی گزارش  همچنین اعلام کرده‌اند که ارتش اسرائیل به‌سرعت از جریان صدور تسلیحات آگاه شد و یک کارزار تهاجمی برای مقابله با این صادرات به راه انداخت و در همین راستا در هفته‌های پس از زمین‌لرزه ششم فوریه، حملات متعددی به مواضع نیروهای حمایت‌شده از سوی جمهوری اسلامی در سوریه انجام داد.

سرتیپ یوسی کوپرواسر، رئیس سابق تحقیقات ارتش اسرائیل و همچنین مدیر کل سابق وزارت امور راهبردی این کشور، به رویترز گفت: «حملات هوایی اسرائیل علیه محموله‌‌ها بر اساس اطلاعات به‌قدری خاص بود که ارتش اسرائیل دقیقا می‌دانست کدام کامیون حامل چه محموله‌هایی است.»

یک مقام دفاعی اسرائیل هم که نخواست نامش فاش شود، افزود: «سازمان جاسوسی اسرائیل شاهد جابه‌جایی میزان قابل‌‌توجهی تجهیزات نظامی ایران به سوریه بود.»

به گفته این مقام نظامی «عمده این تجهیزات به صورت قطعات جداگانه به سوریه فرستاده شدند». او همچنین تایید کرد که این کمک‌ها عمدتا به فرودگاه حلب در سوریه ارسال شده‌اند.

به نظر می‌رسد جابه‌جایی محموله‌ها را «لشکر یگان ۱۸۰۰۰ سوریه که نماینده نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه است» سازماندهی کرده باشد.

یک مقام نظامی اسرائیل هم به رویترز گفت که «حمل‌ونقل زمینی این محموله‌ها را یگان ترابری ۱۹۰ نیروی قدس به سرپرستی بهنام شهریری انجام داده است.

سرهنگ عبدالجبار عقایدی که به‌تازگی از ارتش بشار اسد جدا شده است، می‌گوید: «حملات اسرائیل نشست فرماندهان شبه‌نظامی ایرانی و انبار حاوی محموله تراشه‌های الکترونیکی را که به ارتقای سیستم‌های تسلیحاتی کمک می‌کند، هدف قرار داد.»

به گفته یکی از کارکنان فرودگاه حلب سوریه، «تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری جمهوری اسلامی با محموله‌های تسلیحاتی با پوشش کمک‌ به زلزله‌زدگان، اسرائیل باند فرودگاه حلب را هدف قرار داد.»

رویترز همچنین به شواهدی دست یافت که نشان می‌دهند اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، قبل از بشار اسد در مناطق زلزله‌زده سوریه حاضرشده است.

در صورت وقوع فجایای طبیعی نظیر سیل و زلزله که جان انسان‌ها را در خطر قرار می‌دهد، هواپیماهای امدادی اجازه می‌یابند تا از مقام‌های محلی حق فرود بگیرند. صادرات کالاهای بشردوستانه هم حتی برای کشورهایی که در تحریم جهانی‌اند، امکان‌پذیر خواهد شد. در همین راستا، مقام‌های سوری به پروازهای مستقیم از روسیه و ایران حق فرود داده‌اند.

یکی از نظامیان سوری نزدیک به نیروی قدس سپاه پاسداران به رویترز گفت که زلزله کمک کرد محموله‌های سلاح به دست «برادرانمان در منطقه» برسد.

یک افسر ارتش سوریه که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که اسرائیلی‌ها قصد دارند در ماه‌های پیش رو، به طور کامل «دست جمهوری اسلامی را از سوریه را کوتاه کنند»‌.

او گفت: «چرا الان؟ صرفا به این دلیل که آن‌ها اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد چیزی در سوریه به‌سرعت به نفع جمهوری اسلامی در حال توسعه است و آن‌ها باید آن را متوقف کنند. زمین‌لرزه شرایط مناسبی را ایجاد کرد. هرج‌ومرج ایجاد‌شده باعث شد جت‌های ایرانی به‌راحتی در مناطق مختلف فرود بیایند.»