سفارت دانمارک در کابل، میزبان کارزار مبارزه با خشونت علیه زنان افغان

شرکت‌کنندگان در مراسم می‌گویند باید در برابر هر نوع خشونت علیه زنان ایستادگی شود

کارزار ۱۶روزه مبارزه با خشونت علیه زنان که هم‌اکنون در گوشه و کنار افغانستان برگزار می‌شود- عکس از ایندیپندنت فارسی

روز یک‌شنبه، ۱۷ آذر، سفارت دانمارک در کابل به مناسبت «کارزار ۱۶روزه‌‌ کاهش خشونت علیه زنان» مراسمی را در آن سفارت برگزار کرد. در آن مراسم، این کارزار بهترین وسیله برای آگاه‌سازی مردم، دفاع از حقوق زنان و از میان بردن پدیده خشونت علیه زنان در افغانستان عنوان شد، و نیز تاکید شد که دامنه کارزار کاهش خشونت در برابر زنان، باید در سراسر افغانستان گسترده شود.

در آن مراسم، شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان، گروه‌های ترانه‌خوان ملی، بانوان نقاش و جمعی از شهروندان افغانستان نیز شرکت داشتند و در سخنرانی‌های جداگانه‌ای با استقبال از برگزاری این کارزار برای مبارزه با خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان، تاکید کردند که باید خشونت علیه زنان جهان به ویژه زنان افغان، هر چه زوتر کاهش یابد.

 

ناجیه طارق، مسئول موسسه آموزشی برای زنان افغان که در آن مراسم شرکت کرده بود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما در یک برنامه‌ مهم زیر نام کارزار ۱۶‌روزه‌ کاهش خشونت علیه زنان قرار داریم. این روزها برای همه ما مهم است تا به این وسیله در برابر خشونت‌هایی که علیه ما زنان وجود دارد، مبارزه کنیم، آگاه‌سازی کنیم، و از حکومت و نهادهای حامی زنان بخواهیم که در برابر پدیده خشونت ایستادگی کنند و به وضعیت کسانی که قربانی شده‌اند یا می‌شوند، رسیدگی شود.»

سکینه حسینی، عضو گروه موسیقی شرکت کننده در آن مراسم، نیز گفت:«ما نخست از سفارت دانمارک به خاطر برگزاری این کارزار تشکر می‌کنیم و تاکید داریم که زنان افغان، نیمی از پیکر جامعه ما هستند و باید در تمام عرصه‌ها نقش فعال و برجسته داشته باشند، تا بتوانند عملا در برابر این پدیده غیرانسانی و اسلامی، ایستادگی کنند.»

حسینی افزود: «خشونت تنها ضرب و جرح یک زن نیست که فقط با آن مبارزه کنیم. هر نوع رفتار و کرداری که باعث اتلاف حقوق انسانی و قانونی یک زن در جامعه شود، خشونت است. متاسفانه در کشور ما چنین رفتارهای غیرقانونی و انسانی بیشتر به چشم می‌خورد و باید در برابر آن ایستادگی شود تا این پدیده در جامعه ما نابود شود.»

 

سحر ابراهیمی، هنرمند نقاشی که روی دیوار سفارت دانمارک، تصویر یک بانوی پلیس مسلح افغان را نقاشی کرده است، گفت: «این تصویر نشان‌گر آن است که زنان واقعا نیمی از پیکر این جامعه ما هستند، و می‌توانند در تمام بخش‌ها بدون تبعیض سهم گیرند و حتی می‌توانند در برابر دشمنان این سرزمین، سلاح بردارند و مبارزه کنند. این تصویر، خود بیان می‌کند که زنان حقوق مساوی با مردان یک جامعه دارند و باید هر نوع تبعیض و خشونت که در برابرشان قرار دارد، نابود شود، و زنان نیز انسان‌هایی کامل، بادرایت و دارای توانایی‌های جسمی و ذهنی دانسته شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمام کسانی که در آن مراسم اشتراک داشتند، تاکید کردند که باید در برابر هر نوع خشونت علیه زنان ایستادگی شود و به هیچ فردی اجازه رفتارهای خشونت‌آمیز داده نشود. آنان همچنین از حکومت افغانستان خواستار مجازات کسانی شده‌اند که به هر شکل و صورتی دست به خشونت علیه زنان افغان می‌زنند.

کارزار ۱۶روزه مبارزه با خشونت علیه زنان که هم‌اکنون در گوشه و کنار افغانستان برگزار می‌شود، در ادامه اقداماتی است که چند هفته پیش، به مناسبت روز جهانی مبارزه در برابر خشونت علیه زنان، از سوی شبکه زنان افغان در کابل، پایتخت افغانستان، آغاز شد. 

بیشتر از