هشدار سازمان نظام پزشکی: با این روند قیمت تجهیزات پزشکی گران‌تر می‌شود

دولت رئیسی برای مدیریت بودجه سال جاری تجهیزات پزشکی را از اولویت‌های کالایی خارج کرد

کارشناسان می‌گویند بودجه دارو فقط برای شش ماه کافی است-اقتصادآنلاین

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی درباره افزایش قیمت تجهیزات پزشکی در‌پی شفاف نبودن نحوه تخصیص ارز در این بخش هشدار داد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در این نامه از تغییر قیمت تجهیزات پزشکی انتقاد کرد و نوشت نبود شفافیت در نحوه تخصیص ارز تجهیزات پزشکی و سازوکار پرداخت مابه‌التفاوت آن در قانون بودجه ۱۴۰۲، به‌یک‌باره و بدون اطلاع قبلی، اولویت کالایی بسیاری از تجهیزات پزشکی را از نیمه فروردین در سامانه جامع تجارت تغییر داد.

محمد رئیس‌زاده در ادامه نیز هشدار داد که خارج شدن تجهیزات پزشکی از اولویت‌های کالایی، به افزایش فزاینده قیمت آن‌ها منجر خواهد شد. به گفته او، ساز‌وکار پرداخت مابه‌التفاوت تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی در بیمه‌های پایه انجام نشده و در قانون بودجه سنواتی به‌جز مبلغ ۶۹ همت (هزار میلیارد تومان)، محل دیگری برای تامین مابه‌التفاوت در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی در این نامه به رئیس دولت سیزدهم پیشنهاد کرد «به‌منظور جلوگیری از تبعات ناشی از تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی، تغییر اولویت‌های کالایی اعمال‌شده در سامانه جامع تجارت به الگوی سال گذشته تغییر یابد».

خروج تجهیزات پزشکی از اولویت‌های کالایی در دولت ابراهیم رئیسی در حالی اتفاق افتاد که او هنگام شروع به کارش وعده داده بود هزینه‌های درمان از جیب مردم را به نصف کاهش می‌دهد.

به‌رغم این وعده، بهای دارو و خدمات درمانی نه‌تنها در دولت رئیسی کاهش نیافت، بلکه چندین برابر شد. تیرماه سال گذشته پس از حذف ارز ترجیحی دارو، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد که قیمت دارو افزایش نمی‌یابد و مابه‌التفاوت آن را شرکت‌های بیمه‌گر به‌صورت مستقیم به شهروندان پرداخت می‌کنند.

کمتر از چند روز پس از اجرای این طرح که «دارویار» نام گرفت، نرخ دارو در ایران روند صعودی فزاینده‌ای را آغاز کرد. بسیاری از بیماران به‌دلیل اینکه تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، مجبور شدند دارو‌های موردنیاز خود را با نرخ‌های چندین برابری تهیه کنند. شرکت‌های بیمه‌گر نیز از تحت پوشش قرار دادن تمام دارو‌ها و خدمات درمانی امتناع کردند.

درنتیجه، بهای دارو، خدمات درمانی و تجهیزات پزشکی به‌طور چشمگیری افزایش یافت. همچنین بسیاری از دارو‌های ساده در داروخانه‌ها نایاب شدند.

دولت ابراهیم رئیسی ۶۹ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی ۱۴۰۲ را به یارانه دارو اختصاص داده است، اما اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گویند که این بودجه کافی نیست. حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به‌تازگی در مصاحبه‌ای به خبرگزاری خانه ملت گفت که بودجه تخصیص‌یافته در سال جاری شاید برای پنج تا شش ماه کافی باشد، اما برای کل سال کافی نیست. او نیز از اینکه مشخص نیست تجهیزات پزشکی با چه ارزی قرار است وارد شوند، انتقاد کرد.

پیش از او هم علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، در مورد کمبود دارو گفته بود که بودجه بخش دارو در سال آینده تنها کفاف شش ماه را می‌دهد.

اکنون نامه رئیس سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که راهکار دولت رئیسی برای مدیریت بودجه اندک دارو این بوده است که تجهیزات پزشکی را از اولویت‌های کالایی خارج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختصاص بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای تامین دارو در حالی است که وزیر بهداشت دی‌ماه سال گذشته گفته بود که کل بودجه وزارت بهداشت برای تامین دارو در سال ۱۴۰۲، باید دست‌کم به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برسد.

این مقام دولت رئیسی در حالی از کمبود بودجه دارو سخن گفت که پیش‌تر با دفاع تمام‌قد از طرح دارویار آن را «معجزه» نامیده بود، اما اکنون برخی نماینده‌های مجلس ازجمله رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از احتمال شکست این طرح سخن می‌گویند، هرچند که کارشناسان و فعالان حوزه دارو ماه‌ها پیش شکست طرح دارویار را اعلام کرده بودند.

شواهد نیز نشان می‌دهد که کمبود و گرانی دارو در سال جدید نیز ادامه می‌یابد. با این حال بهرام عین‌اللهی، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین، در جلسه علنی مجلس حاضر شد و ضمن ارائه گزارش آماری از عملکرد وزارتخانه‌اش، ادعا‌هایی را مبنی بر اقدام‌های موثر در وزارت بهداشت طی یک و نیم سال گذشته مطرح کرد.