تلاش های قطر برای پایان دادن به بحران روابط با عربستان سعودی

دوحه قصد دارد روابط خود را با سازمان اخوان المسلمین قطع کند

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر. عکس از: ‏رویترز‏ ‏ (اندیپندنت عربی) ‏

با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، قطر تلاش های خود را برای پایان دادن به بحران روابط با کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر آغاز کرده است. محمد عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، در صحبتی که در حاشیه اجلاس سالانه «گفت و گوهای مدیترانه ای» در ایتالیا داشت، تأکید کرد که مذاکرات میان قطر و عربستان سعودی به منظور زدودن اختلافات از مدتی بدین سو آغاز شده و پیشرفت های خوبی داشته است و امیدواریم نتایج این مذاکرات، به بحران روابط میان دو جانب پایان دهد.

در پاسخ به پرسشی در مورد روابط قطر با سازمان های اسلامی، وزیر امور خارجه اظهار داشت که دوحه از گروه های اسلام گرا در منطقه حمایت نمی کند، نه از اسلام سیاسی پشتیبانی می کند و نه هم از سازمان اخوان المسلمین. وی علاوه کرد که سازمان اخوان المسلمین هیچ حضور رسمی در قطر ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به تلاش های قطر برای پایان دادن به بحران روابط با عربستان سعودی، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در شماره روز 28 نوامبر، گزارشی را منتشر کرده است که حاکی از سفر وزیر امور خارجه قطر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی است. وزیر امور خارجه قطر در این سفر، پیشنهادی را به عربستان سعودی مطرح کرده است که بر اساس آن روابط میان دو جانب از سر گرفته شود، عمده ترین تعهد قطر در این پیشنهاد قطع روابط با سازمان اخوان المسلمین است، گروهی که عربستان سعودی و متحدانش آن را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده اند. اما هنگامی که از وزیر امور خارجه قطر در این مورد سوال شد، وی از پاسخ دادن خودداری کرده و افزود که وضعیت موجود ایجاب می کند تا این مسائل به گونه ای محرمانه باقی بماند. البته کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با در نظر داشت همین مسئله، در سال 2017، تصمیم گرفتند روابط خود را با قطر به طور کامل قطع کنند و به هواپیماها و کشتی های قطری اجازه ورود به بنادر هوایی و دریایی خود ندهند، بنا بر این، پیشنهاد اخیر قطر، عقب نشینی قابل ذکری به شمار می رود و ممکن است این پیشنهاد، بحران روابط با قطر را پایان دهد.

البته کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، تأکید دارند که قطع روابط با قطر به دلیل سیاست های دوگانه دوحه، حمایت این کشور از گروه های تروریستی و پشتیبانی از سیاست های تهدید آمیز ایران در منطقه صورت گرفته است، افزون بر آن، کشورهای عربی یاد شده، قطر را به ثباتی اوضاع منطقه متهم می کنند. در پی قطع روابط با قطر، عربستان سعودی در سال 2017، اظهار داشت که هدف از قطع روابط با قطر، حمایت از امنیت و ثبات کشور بوده و تلاشی در راستای مبارزه با خطر تروریسم و افراط گرایی می باشد. عربستان سعودی در آن زمان، تأکید داشت که دوحه به هیچ تعهد و پیمانی پایبند نیست و تمام تعهداتی را که این کشور در گذشته زیر چتر شورای همکاری کشورهای خلیج فارس، امضا کرده بود، نقض کرده است.

امارات متحده عربی نیز تصمیم خود را برای قطع روابط با قطر ناشی از سیاست های تهدید آمیز قطر در منطقه دانسته و تأکید دارد که دوحه نه تنها قصد رعایت تعهدات منطقه ای و بین المللی را نداشته بلکه سعی می کند ثبات کشورهای همسایه را برهم زند. از سوی دیگر، بحرین، انگیزه قطع روابط با قطر را به دلیل اقدامات تهدید آمیز قطر، دخالت های پیوسته ای این کشور در امور داخلی بحرین، راه اندازی تبلیغات مغرضانه علیه بحرین، حمایت دوحه از گروه های تروریستی و تأمین مالی گروه های وابسته به ایران در منطقه می داند. بحرین همچنان تأکید دارد که دوحه پیوسته در تلاش برای سرنگون کردن دولت مشروع بحرین بوده است.

اما قاهره، مخالفت صریح دوحه با دولت مصر، تلاش این کشور در راستای حمایت از سازمان اخوان المسلمین و پناه دادن به رهبران این سازمان که به علت دست داشتن در عملیات تروریستی، از سوی دستگاه های قضایی محکوم شده اند، را دلیل اصلی قطع ارتباط با قطر قلمداد می کند.

در مقابل، دولت قطر از آغاز بحران روابط در سال 2017 تا کنون، تمامی اتهامات یاد شده را بی اساس و مغرضانه خوانده و آن ها را رد کرده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia