ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان: یوناما به مهمانخانه طالبان بدل شده و باید بسته شود

«فعال بودن دفتر یوناما هیچ تاثیری برای مردم افغانستان ندارد»

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان روز دوشنبه، دهم آوریل در کابل، خواستار مسدود شدن دفتر یوناما در افغانستان شدند- ارسالی ایندیپندنت فارسی

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان، دوشنبه، ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)، با انتقاد از عملکرد دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان در مقابل طالبان، خواستار تعطیل شدن این نهاد شد.

در بیانیه این ائتلاف در واکنش به ممنوعیت کار زنان در دفترهای مرتبط با سازمان ملل متحد، آمده است که این اقدام طالبان پیش‌بینی‌شدنی بود و طالبان در جهت حذف نظام‌مند زنان از فضاهای عمومی تلاش می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «در دسامبر ۲۰۲۲، وقتی طالبان اشتغال زنان را در نهادهای غیردولتی ممنوع کردند، خواست زنان معترض از نهادهای بین‌المللی امدادرسان این بود که به این محدودیت، قاطعانه و متحد پاسخ دهند و فعالیت خود را در افغانستان بدون کارمندان زن ادامه ندهند. بر خلاف توقع ما، یک بار دیگر نهادهای امدادرسان، به ‌شمول سازمان ملل، در برابر طالبان نرمش در پیش گرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان با اشاره به ممنوعیت کار زنان در دفترهای سازمان ملل متحد در افغانستان، درخواست کرده است که دفتر یوناما به ‌دلیل ناتوانی در دفاع از حقوق‌ انسانی کارمندانش، مسدود شود.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: «لطفا دفتر معاملات سیاسی تحت نام نمایندگی سازمان ملل یا یوناما، را در افغانستان ببندید. فعال بودن این دفتر هیچ تاثیری برای مردم افغانستان ندارد.»

این ائتلاف بیان کرده است که هدف از ایجاد سازمان ملل، حفظ صلح، گسترش صلح و ممانعت از بروز جنگ در جهان است، اما اینک در افغانستان صلح وجود ندارد و برعکس، جنگ جناح‌های مختلف با یکدیگر و نسل‌کشی هزاره‌ها جریان دارد: «کوچ‌های اجباری، سرکوب و بازداشت معترضان و منتقدان و تبدیل شدن افغانستان به بازار سربازگیری گروه‌های تروریستی، مهم‌ترین مصداق جنایت ضدبشری طالبان است. واضح و مشخص است که دفتر یوناما به مهمانخانه طالبان بدل شده است، پس هر چه زودتر در این مهمانخانه طالبان را ببندید.»

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان، یوناما را متهم کرده است که در مقابل کشتار نیروهای وابسته به جبهه مقاومت ملی، نسل‌کشی هزاره‌ها، قتل نیروهای حکومت پیشین افغانستان و بازداشت، شکنجه و سرکوب معترضان، سکوت کرده است.

این چندمین بار است که زنان معترض افغانستان، به عملکرد سازمان ملل متحد و آنچه نرمش این نهاد در مقابل طالبان می‌دانند، اعتراض و انتقاد می‌کنند. زنان معترض، مکرر از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته‌اند که برای لغو محدودیت آزادی و کار زنان، به طالبان فشار وارد کنند. اما با وجود درخواست سازمان ملل و اعزام هیئت‌های متعدد این نهاد بین‌المللی به افغانستان و دیدار با مقام‌های طالبان، این گروه هیچ اعتنایی به این درخواست‌ها نکرد. طالبان هفته گذشته کارکردن زنان را در دفترهای مرتبط با سازمان ملل متحد ممنوع اعلام کردند.

افغانستان با سخت‌ترین بحران‌های بشری در سطح جهان روبه‌رو است و سازمان ملل و نهادهای امدادرسان به طالبان هشدار داده‌اند که بدون مشارکت زنان، قادر به ارائه خدمات بشردوستانه در افغانستان نیستند، اما طالبان این موضوع را جدی نگرفتند.

بیش از یک سال و نیم است که طالبان قدرت را در افغانستان در اختیار دارند و در این مدت، بیشترین فشار آنان بر زنان و دختران افغان متمرکز بوده است.