ورود ناو جنگی آمریکا به آب‌های اطراف چین هم‌زمان با رزمایش نظامی پکن

پکن ادعا می‌کند ورود ناو جنگی آمریکا به آب‌های دریای چین جنوبی «غیرقانونی» است

نیروی دریایی ارتش آمریکا می‌گوید ناو یو‌اس‌اس میلیوس طبق قوانین بین‌المللی در حال اجرای «عملیات عادی آزادی ناوبری» بوده است- AFP

در آخرین روز از رزمایش سه‌روزه چین در اطرف تایوان، ایالات متحده آمریکا یک ناو جنگی خود را راهی آب‌های منطقه کرد؛ جایی که رزمایش گسترده چین در حال برگزاری است.

پکن ادعا می‌کند ناو جنگی آمریکا «غیرقانونی» وارد آب‌های دریای چین جنوبی شده است؛ آب‌هایی موردمناقشه‌ که چین مدعی مالکیت آن است.

به گفته سخنگوی فرماندهی جبهه جنوبی ارتش چین، این «ناو موشک‌انداز» بدون مجوز چین به آب‌های مجاور دیواره میجی در جزایر نانشای این کشور وارد شده است. در مقابل، ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که ناو یو‌اس‌اس میلیوس طبق قوانین بین‌المللی در آب‌های بین‌المللی و جایی دورتر از جزایر اسپراتلی در حال اجرای «عملیات عادی آزادی ناوبری» است.

در بیانیه ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا تاکید شده که این عملیات به حقوق، آزادی‌ها و بهره‌مندی قانونی از دریاها پایبند است.

در همین حال،‌ وزارت دفاع تایوان رزمایش چین در آب‌های اطراف این سرزمین را محکوم کرد. بنا به ادعای این وزارتخانه، تنها در روز دوشنبه، ۱۱ فروند کشتی جنگی در آب‌های منطقه و ۵۹ فروند جنگنده ارتش چین در آسمان منطقه مشاهده شده‌اند. یک روز پیش از آن نیز حضور ۹ فروند کشتی جنگی و ۵۸ فروند جنگنده در اطراف این جزیره گزارش شد. در نخستین روز رزمایش هم ۹ فروند کشتی جنگی و ۷۱ فروند جت جنگنده شناسایی شده بودند.

رزمایش نظامی گسترده چین روز شنبه، ساعاتی پس از بازگشت تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، از ایالات متحده آغاز شد. او در این سفر با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که خشم چین را برانگیخت. در پی آن، فرماندهی جبهه شرقی ارتش چین این رزمایش را «هشداری جدی» در برابر «تبانی جدایی‌طلبان تایوان با نیروهای خارجی» توصیف کرد و آن را «اقدامی ضروری» برای دفاع از «حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سرهنگ شی یی، این رزمایش سه‌روزه که پکن از آن با نام «شمشیر تیز واحد» نام می‌برد، شامل گشت‌زنی‌ و تمرین‌های آمادگی رزمی و «محل برگزاری آن اطراف تنگه تایوان در شمال، جنوب و شرق تایوان و در حریم هوایی چین» است. جبهه جنوبی ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در آخرین روز این رزمایش،‌ محاصره این شبه‌جزیره را شبیه‌سازی می‌شود.

پکن پیش از این بارها درباره سفر تسای اینگ‌ون به آمریکا هشدار داده و تهدید کرده بود در صورت اجرای آن، «اقدامی قاطعانه‌» انجام خواهد داد.

در مقابل، وزارت خارجه تایوان می‌گوید این نخستین بار نیست که پکن با اعزام هواپیما و کشتی‌ جنگی به منطقه، «آرامش» تایوان را به هم می‌زند. بنا به ادعای تایوان، چین برای اجرای رزمایش نظامی خود سفر رئیس‌جمهوری تسای به آمریکا را «بهانه‌» کرد؛ اقدامی که به گفته وزارت خارجه تایوان، به صلح، ثبات و امنیت منطقه آسیب جدی می‌زند.

کمیسیون اروپا پس از شروع این رزمایش گسترده، ضمن ابراز نگرانی از شدت گرفتن اقدام‌های نظامی ارتش چین در تنگه تایوان و اطراف این جزیره، گفت: «هرگونه بی‌ثباتی ناشی از تشدید تنش‌ها و حوادث ناشی از آن و همین‌طور استفاده از زور پیامدهای اقتصادی و امنیتی عظیمی برای منطقه و جهان درپی خواهد داشت». این کمیسیون در پایان پکن را به آرامش و حفظ خویشتن‌داری فرا خواند.

بیشتر از جهان