نقاشی‌هایی از تاکتیک‌های پیشرفته شکنجه در زندان گوانتانامو

نفاشی‌های یک زندانی تکنیک‌های شکنجه‌های وحشیانه‌ مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد

وکلای بازداشتی عربستانی‌الاصل محبوس در بازداشتگاه بدنام تروریست‌ها در خلیج گوانتانامو، نقاشی‌های تکان‌دهنده‌ای منتشر کرده‌اند- Reuters

مردی که هرگز به هیچ جرمی محکوم نشده است، تاکتیک‌های پیشرفته شکنجه در جریان بازجویی در این سایت سیاه آمریکا را نقاشی کرده است.

وکلای ابو زبیده، بازداشتی عربستانی‌الاصل محبوس در بازداشتگاه بدنام تروریست‌ها در خلیج گوانتانامو، نقاشی‌های تکان‌دهنده‌ای منتشر کرده‌اند که توسط موکل آنها کشیده شده است و تکنیک‌های شکنجه‌های وحشیانه‌ای را که مقامات آمریکایی روی او پیاده کرده‌اند، نشان می‌دهد.

این نقاشی‌ها اولین بار در بخشی از گزارشی تحت عنوان «آمریکا چگونه شکنجه می‌کند» که توسط مرکز خط مشی و پژوهش دانشکده حقوق دانشگاه ستون هال تهیه شده بود، منتشر شد. ایندیپندنت نزیک هشت عدد از این تصاویر را پس از دریافت مجوز از مارک پی دنبو، یکی از وکلای مدافع آن فرد بازداشتی، منتشر کرد.

ابو زبیده که بنا به برخی گزارش‌ها، عضو گروه تروریستی القاعده بوده است، به هیچ جرمی محکوم نشده است. با این حال، از سال ۲۰۰۲ در سایت‌های سیاه مختلف آمریکا و در نهایت در زندان گوانتانامو در بازداشت بوده است.

طبق گزارش سنا، سازمان سیا درخواست کرده است که آقای زبیده بقیه عمر خود را در انزوا و عدم ارتباط با بیرون به سر ببرد تا مطمئن شوند که جزئیات نحوه شکنجه کردن وی هرگز فاش نخواهد شد.

همچنین، گزارش دهندگان سنا دریافته‌اند که مقامات سیا در مورد آقای زبیده که یکی از اولین زندانی‌هایی است که تکنیک‌های بازجویی پیشرفته را تجربه کرده است، به رئیس جمهوری قبلی، جورج بوش پسر، دروغ گفته‌اند.

آنها گفته بودند که او پس از شکنجه اطلاعات بیشتری در مورد القاعده به مقامات داده است، در حالی که او پیشتر جزئیات مربوط به فعالیت‌ها، برنامه‌ها، توانایی‌ها و روابط این گروه تروریستی را در اختیار مقامات گذاشته بود.

مارک پی دنبو در این باره می‌گوید: «از بسیاری لحاظ، نقاشی‌های ابو زبیده گواهی بر پیروزی اراده انسان است. چنان رفتار وحشتناکی با او شده است که سازمان سیا از مقامات دولتی تضمین گرفته است که این زندانی تا پایان عمر در انزوا و بدون ارتباط با جهان بیرون به سر ببرد. سازمان سیا حتی هماهنگ کرده بود که در صورت مرگ، جسد وی را بسوزانند، تا مطمئن شوند که بعد از مرگ نیز او ساکت خواهد ماند. اما با این گزارش، آقای زبیده دیگر ساکت نیست.»

مقامات، تاکتیک‌هایی را تحت عنوان «بازجویی پیشرفته» برای آقای زبیده و دیگر زندانیان متهم به فعالیت تروریستی و داشتن اطلاع قبلی از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ طراحی کرده‌ بودند.

جزئیات شکنجه‌ای که آقای زبیده در بازداشتگاه‌های آمریکا تجربه کرده است، بسیار تکان‌دهنده و غم‌انگیز است. در گزارش آمده است که او ۸۳ بار با روش «غرق کردن مصنوعی» شکنجه شده است. چنان که وی به وکلای خود گفته است، «پیوسته روی صورتم، مخصوصا روی بینی و دهانم آب می‌ریختند، تا وقتی که واقعا احساس می‌کردم دارم غرق می‌شوم، به طوری که سینه‌ام داشت از کمبود اکسیژن منفجر می‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقاشی‌های این زندانی چند نمونه شناخته شده از تاکتیک‌های آمریکایی «بازجویی پیشرفته» در دوران دولت بوش را نشان می‌دهد که به گفته آقای زبیده، وی آن‌ها را در مدتی که در سایت سیاه آمریکا در تایلند بوده است، تجربه کرده است. سایت‌های سیاه یا بازداشتگاه‌های سری آمریکا، در سرتاسر جهان ایجاد شده‌اند.

نیکی واترز، یکی از تهیه‌کنندگان این گزارش و عضو مرکز خط مشی و پژوهش دانشکده حقوق دانشگاه ستون هال، در بیانیه‌ای نوشت: «دولت نتوانست علت استفاده مکرر از روشهای تأیید نشده را در کنار روشهای تأیید شده بازجویی توضیح دهد. ولی به هر حال، نادیده گرفتن عمدی نمی‌تواند دفاعیه خوبی باشد، چنین نیست؟»

 

© The Independent