هیات نمایندگی عربستان سعودی در صنعا با حوثی‌ها مذاکره می‌کند

طرح صلح احتمالی یمن: شش ماه آتش‌بس، سه ماه مذاکره، دو سال دوره انتقالی

REUTERS/Khaled Abdullah هیاتی از نمایندگان عربستان سعودی در صنعا، پایتخت یمن برای صلح مذاکره می‌کنند

هیاتی از عربستان سعودی یکشنبه، ۹ آوریل (۲۰ فروردین) ، در صنعا، پایتخت یمن، به مذاکره با حوثی‌ها برای رسیدن به آتش‌بس جدید و پایان جنگ داخلی پرداخت. خبرگزاری فرانسه این خبر را به نقل از چند دیپلمات مخابره کرد، اما ریاض هنوز آن ‌را تایید نکرده است. هیات میانجیگری عمان نیز شنبه، ۸ آوریل، وارد صنعا شد. 

یک دیپلمات یمنی مستقر در حوزه خلیج فارس، به خبرگزاری فرانسه گفت که مقام‌های سعودی «برای گفت‌وگو در مورد پیشروی به سوی صلح در یمن، به صنعا رفته‌اند». یک دیپلمات دیگر هم این خبر را تایید کرد.

سفر هیات سعودی به یمن، حدود یک ماه پس از توافق تهران و ریاض صورت می‌گیرد. ناظران امیدوارند که توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک که با میانجیگری چین ممکن شد، به حل جنگ یمن هم کمک کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی پنجشنبه، شش آوریل (۱۷ فروردین)، در پکن دیدار کردند و وعده دادند که برای رسیدن به «امنیت و ثبات» در منطقه همکاری کنند.

صنعا، پایتخت یمن، سال ۲۰۱۴ به دست حوثی‌ها افتاد. این گروه اسلامگرای شیعه که از حمایت گسترده جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، دولتی رقیب در این شهر تشکیل داده است که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. عربستان سعودی هشت سال است که در صدر یک ائتلاف نظامی و به دفاع از دولت قانونی یمن، وارد جنگ داخلی در این کشور شده است. 

سال گذشته آتش‌بسی بین طرفین یمنی اعلام شد و در نتیجه آن، درگیری‌ها کاهشی چشمگیر یافت. با اینکه آتش‌بس مذکور اکتبر ۲۰۲۲ منقضی شد، طرفین هنوز عموما آن را رعایت می‌کنند. 

یک منبع در دولت یمن به خبرگزاری فرانسه گفت که سعودی‌ها و حوثی‌ها شنبه، ۸ آوریل، توافق کرده‌اند که آتش‌بس شش ماه تداوم یابد و سپس سه ماه نیز برای مذاکرات درباره یک دوره انتقالی دو ساله در نظر گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود که این توافق به برخی خواسته‌های کلیدی حوثی‌ها رسیدگی کند؛ از جمله پرداخت دستمزد کارمندان دولت در مناطق تحت سیطره حوثی‌ها و لغو محدودیت‌های موجود بر بندرها و فرودگاه‌هایی که حوثی‌ها بر آن‌ها سیطره دارند. 

رئیس کمیته اسیران جنگی حوثی‌ها شنبه، ۸ آوریل، به رسانه‌های نزدیک به این گروه گفت که ۱۳ زندانی که سعودی‌ها برای مبادله با یک زندانی خود آزاد کرده‌ بودند، وارد صنعا شدند. سازمان ملل چند هفته پیش تایید کرد که حوثی‌ها و دولت قانونی یمن بر سر مبادله بیش از ۸۸۰ زندانی توافق کرده‌اند.

بیشتر از جهان