واکنش زنان ایرانی به تهدیدهای رادان و شریعتمداری: کوتاه نمی‌آییم و می‌جنگیم

زنان معترض به حجاب اجباری می‌گویند اگر سایر زنان ایرانی را در این مسیر کنار خود ببینند، امکان سرکوب آن‌ها به دست مامورانی که تعدادشان محدود است عملا از بین می‌رود

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، روز یکشنبه ۲۰ فروردین در یادداشتی، زنان بی‌حجاب را به «معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر» تشبیه کرد و نوشت که «باید با آنان مقابله جدی» صورت پذیرد.

این یادداشت پس از آن منتشر شد که احمدرضا رادان، رئیس نیروی انتظامی ایران شامگاه شنبه، ۱۹ فروردین، اعلام کرد که از شنبه هفته آینده، با استفاده از «ابزار و دوربین‌های هوشمند» در اماکن و معابر عمومی «برخورد جدی‌تری» با بی‌حجاب‌ها صورت خواهد گرفت که توقیف خودروها، پلمب اماکن تجاری و تشکیل پرونده قضایی علیه زنان بی‌حجاب، از جمله این برنامه‌های سرکوبگرایانه خواهد بود.

در حالی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز روز یکشنبه اعلام کرد دوربین‌های ثبت جرائم رانندگی موارد کشف حجاب را هم ثبت می‌کنند، زنان و کنشگران مدنی در ایران، بار دیگر با انتشار تصاویری از خود در رسانه‌های اجتماعی، در حالی که بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی دیده می‌شوند، اعلام کردند در مقابل افزایش فشارهای نظامی و امنیتی برای سرکوب حقوق اولیه خود کوتاه نمی‌آیند و مسیر انقلاب «زن، زندگی، آزادی» را ادامه خواهند داد.

زینب رحیمی، روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست، در واکنش به تهدیدهای رادان نوشت: «شهر عوض شده و شروع هیچ شنبه و هیچ بیست‌وششمی از هیچ ماهی مردم را به عقب‌نشینی وادار نمی‌کند.»

یکی از زنان تهرانی نیز در واکنش به تهدیدهای رئیس پلیس جمهوری اسلامی، در توییتر نوشت: «رادان ۱۸۰۰ بار گفت به‌طور جدی با بی‌حجابی برخورد می‌کنیم، ولی من در این سه روز، حداکثر ۱۰ زن در خیابان دیدم که روسری داشتند.»

یک کاربر هم نوشت: «می‌گویند دوربین‌های کنترل ترافیک کشف حجاب را ثبت می‌کنند، چرا پس تصویر این‌همه سارق و دزد خیابانی را ثبت نمی‌کنند؟ یا دزدها با خودشان همکارند، یا این خبر بلوف است و دوربین‌ها توانایی ثبت چهره را ندارند.»

بسیاری از زنان هم طی ۲۴ ساعت گذشته با انتشار تصاویری از پوشش آزادانه خود در معابر عمومی، اعلام کردند مقابل تهدیدهای نهادها و افراد حکومتی عقب‌نشینی نخواهند کرد. از جمله دختری به نام شادی که تصویری از خود را درحالی که با دامن و بدون روسری روی نیمکت پارکی در تهران نشسته است، در توییتر منتشر کرد و نوشت: «اصلا آسون نبود. داشتم سکته می‌کردم، ولی بالاخره توی خونه خودم چیزی رو پوشیدم که دوست داشتم. از این به بعد برنامه همینه.»

دختر جوان دیگری در مشهد، با انتشار عکسی از خود در یک پاساژ تجاری بدون حجاب اجباری و زیر تابلویی که روی آن نوشته شده است، «خواهشمندیم حجاب خود را رعایت فرمایید»، در توییتر نوشت: «خواهش نکنید. ما دیگر به دوران قبلا از انقلاب زن زندگی آزادی بازنمی‌گردیم و اجازه نمی‌دهیم بیش از این آزادی‌های زنان را سرکوب کنید.»

یک دختر دانش‌آموز هم با ارسال ویدیویی برای ایندیپندنت فارسی، خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «من هر روز بدون حجاب اجباری به مدرسه می‌روم. با سطل ماست و گشت ارشاد نمی‌توانید ما را متوقف کنید. ما مصمم و قوی‌تر مبارزه می‌کنیم و در انتها پیروزیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروند دیگری از آمل در مازندران هم با ارسال تصویری از حضور پرشمار زنان آملی بدون حجاب اجباری بر مزار غزاله چلابی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در آمل، گفت: «هر روز زنان زیادی بدون حجاب اجباری بر مزار غزاله حاضر می‌شوند و به جمهوری اسلامی لعنت می‌فرستند و همراه با مادر غزاله، مزارش را گلباران می‌کنند.»

دختر دیگری از تهران، روز یکشنبه با انتشار تصویر خود در ایستگاه مترو تهران که او را کنار یک مامور زن سرکوبگر نشان می‌داد، نوشت: «خیلی تلاش کرد تا مجبورم کند یک چیزی بیندازم روی سرم، اما کوتاه نیامدم و گفتم حتی اگه بازداشت بشم هم روسری سرم نمی‌ذارم. آخرش که دید کوتاه نمی‌یام، بی‌خیال شد و گذاشت سوار مترو بشم.»

شواهد امر نشان می‌دهد حالا بسیاری از زنان ایرانی که یک انقلاب مردمی جدید با شعار «زن، زندگی، آزادی» را شروع کرده‌اند، دیگر برای تهدیدهای علی خامنه‌ای و سایر مدیران تحت امر ارزشی قائل نیستند و مبارزه با قانون حکومتی حجاب اجباری را تبدیل به جزئی از برنامه‌های روزمره و عادی خود کرده‌اند؛ زنانی که معتقدند اگر سایر زنان ایرانی را نیز در این مسیر کنار خود ببینند، دیگر عملا امکان سرکوب آن‌ها از سوی مامورانی که تعدادشان در شهرها محدود است، از بین می‌رود.