احمدرضا رادان بی‌حجاب‌ها را تهدید کرد: از شنبه برخورد می‌کنیم

برای شناسایی افراد بی‌حجاب و معرفی آن‌ها به دستگاه قضایی از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌شود

احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، اعلام کرد که از شنبه آینده برخورد با بی‌حجاب‌ها را آغاز خواهد کرد. او شامگاه شنبه (۱۹ فروردین‌ماه) با اعلام این خبر گفت برای ثبت بی‌حجابی‌ها از فناوری‌ها هوشمند استفاده می‌شود و در مرحله اول امکان بررسی و پذیرش اعتراض افراد وجود دارد.

رادان در صحبت‎‌های خود، با دفاع از حجاب اجباری مدعی شد که یکی از مولفه‌های سلامت جامعه «حفظ حجاب درخور جامعه اسلامی» است. او تشدید دوباره برخورد با بی‌حجابی را یکی از مطالبات شهروندان اعلام کرد و گفت: «بر اساس مطالبات هموطنان و طبق قولی که به مردم دادم، موضوع سرقت، معتادان متجاهر و قاچاق کالا جزو اولویت‌های دوماهه پایان سال گذشته بود و امسال هم رسیدگی به این موضوع‌ها ادامه خواهد داشت. هم اکنون یکی دیگر از دغدغه‌های متدینین و آحاد جامعه و ابلاغ‌های قوه قضاییه و پیگیری‌هایی دولت، موضوع کشف حجاب است.»

فرمانده پلیس جمهوری اسلامی با دفاع از حجاب اجباری افزود: «ما بر این باوریم که بانوان ایران اسلامی بانوان عفیفی‌اند و به سلامت جامعه توجه دارند. مسئله حجاب یک موضوع اجتماعی است و همه سرریزهای اجتماعی به نوعی پیوند انتظامی پیدا می‌کند و همکاران بنده از شنبه آینده، ۲۶ فروردین‌ماه، در سه حوزه معابر عمومی، خودرو و اماکن با اعلام خبر قبلی و به‌صورت جدی ورود خواهند کرد.»

بنابر اعلام رادان، از شنبه هفته آینده، افرادی که در معابر عمومی، خودرو یا در اماکن تجاری کشف حجاب کنند، با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می‌شوند. براساس طرح جدید فراجا، برای برخورد با بی‌حجاب‌ها در مرحله اول درمورد بی‌حجابی در خودروهای شخصی به صاحب خودرو تذکر داده می‌شود و در مراحل بعدی، با توقیف الکترونیکی، توقیف در محل و توقیف در پارکینگ با فرد برخورد خواهد شد. رادان صدور اخطار پلمب و سپس پلمب واحدهای تجاری را مرحله بعدی این برخوردها اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس نیز هم‌زمان با بیان این خبر، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس «در اقدامی ابتکاری»، به‌منظور جلوگیری از بروز «هرگونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب» با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، برای شناسایی «افراد هنجارشکن» اقدام می‌کند و با ارسال «مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی» در زمان و مکان موردنظر، آن‌ها را از عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند.

اکنون دوربین‌های تشخیص چهره به جایگزینی برای گشت‌ ارشاد تبدیل شده‌اند تا پلیس از درگیری رودررو با مردم فرار کند. پیش از این و در سال‌های گذشته، گزارش‌هایی درمورد ارسال تجهیزات و فناوری دوربین‌های هوشمند با قابلیت تشخیص چهره از چین به ایران شنیده شده بود. در گزارش یک گروه تحقیقاتی نظارتی به نام آی‌پی‌وی‌ام هم اعلام شده بود که یک شرکت چینی فناوری نظارتی خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلیس و ارتش ایران می‌فروشد. این شرکت چینی تیاندی نام دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نظارت تصویری در جهان است.

در هفته‌های گذشته، مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی از دولت و دستگاه‌های قضایی خواستند برای برخورد با بی‌حجابی به صحنه بازگردند. برخی از امام‌ جمعه‌ها و شخصیت‌های سیاسی حامیان خود را فرا خواندند تا برای برخورد با بی‌حجابی وارد عمل شوند. این درحالی است که براساس اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از اواسط اسفندماه گذشته تاکنون، دست‌کم ۴۵۸ واحد صنفی و محل کسب، تنها به‌دلیل رعایت‌نکردن مقررات مربوط به حجاب اجباری، در شهرهای مختلف ایران پلمب شده‌اند.

این برخوردهای قضایی بی‌حساب و خودسرانه درحالی صورت می‌گیرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشغول تهیه طرحی‌اند که به ماموران انتظامی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد خیلی راحت‌تر به‌بهانه رعایت‌نکردن مقررات حجاب اجباری، از فعالیت واحدهای صنفی و تجاری جلوگیری کنند.