کره شمالی بار دیگر زیردریایی بدون‌سرنشین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای آزمایش کرد

با وجود ادعاهای پیونگ‌یانگ، برخی تحلیلگران در مورد اینکه آیا این زیردریایی تهاجمی به قابلیت استقرار رسیده یا خیر، تردید دارند

این تصاویر که خبرگزاری رسمی کره شمالی هشتم آوریل ۲۰۲۳ منتشر کرد، تسلیحات راهبردی زیر آب را نشان می‌دهد ـ AFP

رسانه دولتی کره شمالی روز شنبه گزارش داد که پیونگ‌یانگ آزمایش دیگری از یک زیردریایی بدون‌سرنشین با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام داده است. این اقدام تازه‌ترین نمایش توانایی‌های نظامی کره شمالی در رویارویی با ایالات متحده و کره جنوبی محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، در گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی آمده که این کشور بیش از یک هفته پس از آزمایش زیردریایی بدون‌سرنشین جدید به نام هاییل‌ــ۱ که به معنای سونامی است، در روزهای چهارم تا هفتم آوریل یک سلاح تهاجمی بدون‌سرنشین زیردریایی دیگر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به نام هاییل‌ــ۲ را آزمایش کرده است.

به گزارش منابع خبری کره شمالی، طی آزمایشی که موسسه تحقیقاتی علوم دفاعی ملی انجام داد، این زیردریایی بدون‌سرنشین تهاجمی یک هزار کیلومتر را به مدت ۷۱ ساعت و شش دقیقه پیمود و با موفقیت به هدف شبیه‌سازی‌شده در بندر ریونگدا برخورد کرد.

کره شمالی که هاییل‌ــ۱ را روز جمعه ۲۴ مارس (چهارم فروردین) آزمايش کرده بود، پس از شلیک هاییل‌ـ‌ـ۲ ادعا می‌کند که «آزمایش‌های جدید قابلیت اطمینان سیستم تسلیحات راهبردی زیردریایی و توانایی حمله مرگبار آن را ثابت کرد و به مهار اقدام نظامی علیه کره شمالی کمک خواهد کرد».

کره شمالی مدعی است که زیردریایی‌های بدون‌سرنشین می‌توانند برای از بین بردن دشمنان در دریا سونامی رادیواکتیوی ایجاد کنند. این کشور می‌گوید که چنین سلاحی می‌تواند در هر ساحل و بندری مستقر یا از طریق کشتی شلیک شود و آن‌قدر توان دارد که شهرهای ساحلی ایالات متحده را هم نابود می‌کند. با این حال، برخی تحلیلگران در مورد اینکه آیا چنین وسیله تهاجمی زیرآبی برای استقرار آماده است یا خیر، تردید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی ماه‌ها است که به طور منظم سلاح‌های مختلف آزمایش می‌کند و در هفته‌های اخیر در واکنش به تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، فعالیت‌های خود را افزایش داده است. پیونگ‌یانگ در هفته‌های گذشته، از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک‌تر رونمایی کرد و یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را که گفته می‌شود قادر است به هر نقطه از ایالات متحده حمله کند، شلیک کرد.

کره شمالی دارای انباری عظیم از سامانه‌ موشک‌های بالیستیک است. شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های متعدد، آزمایش این موشک‌ها را ممنوع اعلام کرده است. ۱۱ سری تحریم‌ سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۰۶ بر کره شمالی اعمال شد، به دلیل شلیک موشک‌های بالیستیک و آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی تصویب شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد آزمایش‌های موشکی از نوع کروز کره شمالی را ممنوع نکرده اما کارشناسان همچنان فعالیت‌های کره شمالی را تهديد جدی برای همسايگان آن به شمار می‌آورند، زيرا این نوع موشک‌ها برای جلوگيری از رهگیری رادارها طراحی شده‌اند و در ارتفاع پايين پرواز می‌کنند. کارشناسان می‌گويند هدف اصلی موشک‌های کروز کره شمالی ضربه زدن به ناوهای هواپيمابر آمريکایی يا ديگر کشتی‌های بزرگ دشمن در صورت درگيری است.

سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در یک سال گذشته در چرخه‌ای از پاسخ‌های متقابل شتاب گرفته است و تحليلگران می‌گويند کيم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به احتمال زياد قصد دارد برای کسب امتيازهای بيشتر، زرادخانه خود را گسترش دهد. او همچنین می‌کوشد از خود تصويری به جهان نشان دهد که گویی یک رهبری قوی است که در ميان مشکلات سخت اقتصادی، مقاومت می‌کند.

بیشتر از جهان