کره شمالی یک پهپاد با قابلیت ایجاد «سونامی رادیواکتیو» را آزمایش کرد

سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در یک سال گذشته در چرخه‌ای از پاسخ‌های متقابل شتاب گرفته است

تصویری از آزمایش پهپاد زیرآبی کره شمالی که ۲۴ مارس ۲۰۲۳ منتشر شد-STR / KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی روز جمعه ۲۴ مارس (چهارم فروردین)، ادعا کرد یک پهپاد زيرآبی با قابلیت هسته‌ای را آزمايش کرده است. این سلاح برای توليد يک «سونامی راديواکتيو» غول‌پیکر طراحی شده است که می‌تواند بنادر و نيروی دريايی دشمن را از بين ببرد. تحلیلگران تردید داشتند که این سلاح یک تهدید بزرگ به حساب آید. اما این آزمایش، تعهد کره شمالی به بالا بردن تهدیدهای هسته‌ای را نشان می‌دهد.

بنا به گزارش‌‌ها، آزمايش اين هفته در حالی صورت گرفت که آمريکا قصد داشت گروه‌های ضربتی یک ناو هواپيمابر و ديگر شناورهای پيشرفته را به آب‌های خارج از شبه‌جزيره کره اعزام کند. تنش‌های نظامی بین کره شمالی و آمریکا و متحدانش در سطح بالایی قرار دارد، چرا که سرعت آزمایشات تسلیحاتی کره شمالی و تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در یک سال گذشته در چرخه‌ای از پاسخ‌های متقابل شتاب گرفته است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد سلاح جديد می‌تواند در ساحل مستقر شود یا از طریق کشتی شلیک شود. این سلاح برای «نفوذ مخفیانه به آب‌های دشمن و ایجاد سونامی راديواکتيو در مقیاس بالا از طريق انفجار در زير آب برای ضربه زدن به دشمن ساخته شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اين گزارش ساعاتی پيش از سخنان یون سوک یول، رئيس‌جمهوری کره جنوبی، منتشر شد. یون سوک یول در یادبود ۵۵ سرباز کشته‌شده این کشور گفت: «کره شمالی برای این «تحریکات بی‌پروا» هزینه پرداخت می‌کند.»

آزمایش «شناور بی‌سرنشین که قادر به حمله هسته‌ای از زیر آب» است بخشی از یک تمرین سه روزه بود که حملات هسته‌ای به اهداف نامشخص در خاک کره جنوبی را شبیه‌سازی کرد. این تمرینات شامل پرتاب موشک‌های کروز در روز چهارشنبه بود.

خبرگزاری کره‌شمالی گفت: «آخرین آزمایش‌های کره شمالی با هدف هشدار دادن به ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی در مورد افزایش «بحران هسته‌ای» برگزار شد. کره شمالی تمرینات نظامی آمریکا و کره‌جنوبی را «عمدی، مداوم و تحریک آمیز» خواند.» خبرگزاری رسمی کره شمالی افزود: «آزمایش‌ها تحت نظارت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی‌اند و او عهد کرده است رقبای این کشور را ناامید کند.»

به گزارش آسوشیتدپرس، آمريکا و کره جنوبی روز پنجشنبه يک تمرين نظامی ۱۱ روزه را به پايان رساندند که بزرگ‌ترين آموزش ميدانی آن‌ها در سال‌های اخیر بود. آن‌ها یک دور ديگر از تمرینات مشترک دريايی را برنامه‌ریزی می‌کنند که بنا بر گزارش‌ها، يک ناو هواپيمابر آمريکایی در آن شرکت خواهد کرد.

ساعاتی پس از گزارش کره شمالی، نيروی هوایی کره جنوبی جزئيات تمرینات هوایی مشترک پنج روزه با آمريکا را منتشر کرد که از روز دوشنبه آغاز شد و روز جمعه بالاتر از آب‌های سواحل غربی کره جنوبی به پايان رسيد. این رزمایش شامل آتش‌باری سلاح‌های هوا به هوا و هوا به زمين بود.

بیشتر از جهان