تلاش برای جلوگیری از جنگ؛ محکومیت حمله به اسرائیل، نابودی سایت پرتاب موشک در لبنان

آمریکا، بریتانیا و سازمان ملل حمله موشکی از لبنان به اسرائیل را محکوم کرده‌اند. هم‌زمان اسرائیل و لبنان تاکید کرده‌اند که به دنبال جنگ نیستند

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سازمان ملل متحد حملات هوایی از لبنان به اسرائیل را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرفین شدند.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید متحدش اسرائیل حق دارد پس از شلیک موشک‌ها از لبنان به اسرائيل، از خاک خود دفاع کند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که پس از حملات ظهر پنجشنبه به اسرائیل از خاک لبنان صادر شد، پرتاب موشک از لبنان و غزه به اسرائیل را محکوم کرد و گفت: «تعهد ما به امنیت اسرائیل مستحکم است و ما حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود در برابر هرگونه تجاوز را به رسمیت می‌شناسیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به درگیری‌های اخیر بین نیروهای امنیتی اسرائیل و نمازگزاران فلسطینی در تپه معبد، «حفظ حرمت اماکن مقدس» را «کاملا حیاتی» خواند و خاطرنشان کرد: «ما بر اهمیت حفظ وضعیت موجود در اماکن مقدس در اورشلیم تاکید می‌کنیم و هر اقدام یک‌جانبه‌ای که وضعیت موجود را به خطر بیندازد، برای ما پذیرفتنی نیست».

 پاتل در انتها خواستار خویشتن‌داری، هماهنگی و آرامش در این ایام [ماه رمضان] شد.

ارتش اسرائیل در نخستین ساعات بامداد جمعه حملاتی «تلافی‌جویانه‌» به مواضع گروه حماس در جنوب لبنان و نوار غزه انجام داد؛ مواضعی که به گفته سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل، راکت‌ها روز پنجشنبه از آنجا به سمت اسرائیل پرتاب شده بودند.

تل‌آویو گروه فلسطینی حماس را مسئول این حملات هوایی می‌داند.

گفته می‌شود روز پنجشنبه، ۳۴ موشک از مبدا لبنان شمال اسرائیل را هدف قرار دادند که بنا بر ادعای ارتش اسرائیل، سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین بیشتر آن‌ها را رهگیری کرد. علاوه بر این، ۴۴ راکت نیز از غزه پرتاب شدند که به گفته ارتش اسرائیل، همه آن‌ها رهگیری شدند.

حملات گسترده ارتش به مواضع حماس ساعاتی پس از هشدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، انجام شد. او گفته بود که «موشک‌باران» اسرائیل گران تمام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌ها در منطقه پس از آن بالا گرفت که نیروهای امنیتی اسرائیل در روزهای اخیر به دفعات به مسجدالاقصی یورش بردند.

در واکنش به این تنش‌ها، بریتانیا از «همه طرف‌ها» خواست از خشونت‌ها بکاهند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، با محکوم کردن حملات راکتی به اسرائیل از غزه و جنوب لبنان و انتقاد از پلیس اسرائیل به دلیل «خشونت» در داخل مسجدالاقصی، از مکان‌های مقدس مسلمانان، گفت: «اکنون زمان آن است که همه طرف‌ها در سراسر منطقه تنش‌ها را کاهش دهند.»

سازمان ملل متحد هم پرتاب موشک‌ از لبنان به اسرائیل را محکوم کرد و از همه طرف‌ها خواست «از هرگونه اقدام یک‌جانبه که می‌تواند وضعیت را تشدید کند» اجتناب کنند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در گیرودار تنش‌های فزاینده و پس از موشک‌پرانی به خاک اسرائیل از لبنان، مواضع خود در مرز دو کشور را تخلیه و آنجا را ترک کردند.

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در بیانیه‌ای، اجرای عملیات نظامی از خاک لبنان را به‌شدت محکوم کرد و آن را تهدیدی علیه ثبات این کشور دانست. او گفت که لبنان با هرگونه درگیری نظامی از خاک خود مخالف است.

پیش از آن، بنی گانتز، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای درباره وضعیت امنیتی این کشور پس از موشک‌باران این کشور، گفت که همسایه شمالی اسرائیل «عواقب آن را خواهد دید». اشاره او به لبنان است که حملات هوایی به خاک اسرائيل از آنجا انجام شده است.

گانتز که رئیس حزب وحدت ملی و از رهبران جنبش اپوزیسیون اسرائیل است، در واکنش به حملاتی که ارتش اسرائیل آن را به حماس نسبت می‌دهد، حمایت کامل خود را از دولت اعلام کرد و گفت: «ما نه تنها قوی‌ترین در منطقه، بلکه آماده‌ترین‌ایم».

او تصریح کرد: «ما می‌دانیم چگونه به تروریسم لبنان، غزه و کرانه باختری پاسخ دهیم.»

بیشتر از جهان