آرایش، خنده و سرطان در صدر فعالیت جوانان موفق زیر ۳۰ سال دنیا

مجله فوربس هر سال زندگی حرفه‌ای هزاران جوان زیر ۳۰ سال را برای معرفی فهرست خود بررسی می‌کند

فهرست مجله آمریکایی فوربس ۶۰۰ چهره موفق عرصه تجارت و صنعت را در ۲۰ گروه متفاوت معرفی می‌کند- AFP

مجموعه سی‌تایی‌های زیر۳۰سال مجله فوربس (Forbes 30 Under 30) یکی از فهرست‌هایی است که در آن می‌توانید چهره‌های سرشناس و ثروتمند دهه‌های آینده را بشناسید.

فهرست مجله آمریکایی فوربس ۶۰۰ چهره موفق عرصه تجارت و صنعت را در ۲۰ گروه متفاوت معرفی می‌کند. آسیا و اروپا نیز هرکدام ۱۰ دسته دارند که مجموع دسته‌های هر کدام ۳۰۰ نفر است. آفریقا تنها یک لیست ۳۰ نفره دارد.

معرفی این فهرست از سال ۲۰۱۱ شروع شد و فوربس علاوه بر انتشار نام‌ها در مجله، میزبان اجلاس سالانه ۳۰ زیر۳۰سال است. مونیکا لوینسکی در اولین اجلاس این فهرست به خاطر سخنرانی‌اش در مورد آزار و اذیت سایبری بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در اینجا به چند چهره موفق در زیرمجموعه‌های هنری و سرگرمی و بهداشت که در سال‌های آینده به احتمال زیاد به فهرست میلیاردرهای جوان و موفق دنیا اضافه می‌شوند و هر کدام منشا تحولی در حرفه خود خواهند بود، نگاهی می‌اندازیم.

هیلی بیبر ۲۶ ساله، موسس  رود اسکین

هیلی بیبر، مدل، چهره مشهور اینترنت و همسر جاستین بیبر، با ۶۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و تیک‌تاک، یکی از چهره‌های مشهور رسانه‌های اجتماعی است. او که یک رقصنده باله است که به طور کلاسیک آموزش دیده، در ۱۷ سالگی یک قرارداد مدلینگ با فروشگاه‌های فرنچ کانکشن منعقد کرد و با جیمی چو، لیوایز و ایو سن‌لوران نیز قرارداد دارد.

بیبر در ژوئن ۲۰۲۲ با راه‌اندازی خط تولید محصولات مراقبت از پوست خود به نام رود اسکین (Rhode Skin) در لس‌آنجلس، از یک مدل به غول صنعت زیبایی تبدیل شد و تقاضا برای محصولات او در بازار از میزان عرضه پیشی گرفت؛ برای برخی از محصولات او باید در صف انتظار چند صدهزارنفره بمانید.

آنا ویانت ۲۷ ساله، هنرمند

نقاشی‌های خیالی آنا ویانت، نقاش کانادایی، از زنان و دختران در سال ۲۰۱۹ در اینستاگرام کشف شد. او تا مه ۲۰۲۲ که سه نمایشگاه برگزار کرد که بلیت‌های آن کامل فروخته‌ و نایاب شد، به جوان‌ترین هنرمندی تبدیل شد که با گاگوسیان قرارداد امضا کرده بود و در حراج کریستی حضور یافت؛ جایی که نقاشی‌اش به نام اوقات تابستان (Summertime) سه برابر براورد اولیه، به قیمت ۱.۵ میلیون دلار به فروش رسید.

آیو ادبیری ۲۷ ساله، بازیگر

ادبیری تا همین چند سال پیش، بین معلم شدن و کارآموزی در آموزش‌ و پرورش یا ورود به صنعت نمایش مردد بود. در سال ۲۰۱۹، او در مجموعه استندآپ کمدی سنترال Up Next ظاهر شد، اما این بازی خیره‌کننده او به عنوان یک سرآشپز جاه‌طلب در سریال کمدی‌ــ‌درام «خرس» (The Bear) در سال ۲۰۲۲ بود که با استقبال مردم و منتقدان مواجه شد.

ادبیری می‌گوید: «حتی اگر در بالاترین سطح در رشته خود باشید، در هنر همیشه یک فریلنسر‌ [آزادکار- فعالیت شغلی بدون تعهد بلندمدت به شرکت یا مجموعه‌ای خاص] باشید و همیشه سعی کنید راه و مسیر خود را بسازید.»

ماتو استندینگ سولجر، ۲۵ ساله، آهنگساز فیلم و تلویزیون

 ماتو استندینگ سولجر (Mato Standing Soldier) آهنگساز سریال «آینده‌» مارول‌استودیوز و اکو (Echo) دیزنی‌پلاس خواهد بود و خارج از کار آهنگسازی، عضو هیئت‌مدیره Wo Ohitike است؛ یک سازمان غیرانتفاعی که به زندانیان سابق در سراسر داکوتای جنوبی مشاوره و آموزش می‌دهد.

دینا رادنکوویچ ۲۷ ساله، بنیان‌گذار گامتو در بخش مراقبت‌های بهداشتی

درمان‌های ناباروری می‌توانند معجزه کنند اما جنبه‌های منفی زیادی دارند از جمله صورت‌حساب‌های سنگین، تزریق‌های دردناک هورمون و عوارض جانبی خطرناک. گامتو، شرکت نوآفرین (استارت‌آپ) رادنکوویچ، ۴۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد تا با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی برای بالغ شدن تخمک‌ها در آزمایشگاه، برداشت تخمک را ارزان‌تر و ایمن‌تر کند.

او در صربستان جنگ‌زده بزرگ شد، در انگلستان ریاضیات و مهندسی خواند و مدرک پزشکی خود را از دانشگاه کالج لندن گرفت. قبل از راه‌اندازی گامتو در سال ۲۰۲۱ با مارتین وارساوسکی، بنیان‌گذار و کارآفرین سریالی، او با آزمایشگاه ژنتیک جورج چرچ در هاروارد همکاری کرد تا تحقیقات درباره روش‌هایی که سلول‌های مهندسی‌شده می‌توانند سلامت زنان را بهبود بخشند، تامین مالی کنند.

امیرا برکال در بخش مراقبت‌های بهداشتی

شرکت فیست تراپیوتیکز (Pheast Therapeutics) یک شرکت ایمونوتراپی سرطان است که از سلول‌های ایمنی فعال‌شده برای از بین بردن سرطان استفاده می‌کند. این شرکت با ۷۳ درصد نیروی زن، روی سرطان تخمدان و پستان، دو عامل اصلی مرگ‌ومیر زنان، تمرکز کرده است.

فیست در ماه آوریل یک سرمایه‌گذاری ۷۶ میلیون دلاری سری ای دریافت کرد.

بیشتر از زندگی