مذاکرات اتحادیه اروپا و چین؛ نقطه‌عطفی تازه‌ در روابط دوجانبه

پکن می‌گوید مشارکت با اروپا «نقطه‌عطفی تازه‌» است که باید «بااحترام متقابل و همکاری برد-برد» دنبال شود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه در پکن رشته‌دیدارهایی را با رهبران چین آغاز کردند؛ ملاقات‌هایی که می‌تواند برای روابط این اتحادیه با چین، پس از سال‌ها مناسبات تیره، مسیری تازه‌ بگشاید.

روابط اروپا با چین در سال‌های اخیر به دلیل طیفی از مسائل از جمله متهم بودن چین به نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ، متوقف ماندن توافق سرمایه‌گذاری، انتقاد از شفافیت چین در مورد کوویدــ‌۱۹ و امتناع چین از محکوم کردن روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، تیره شد.

امانوئل مکرون روز پنجشنبه با شی جین‌پینگ، همتای چینی، خود دیدار کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید اروپا باید در برابر کاهش روابط تجاری و دیپلماتیک با چین مقاومت کند و «مارپیچ اجتناب‌ناپذیر» تنش بین چین و غرب را پشت سر بگذارد.

اورزولا فون‌در‌لاین نیز در آستانه نخستین سفرش به چین از زمان تصدی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، هشدار داد که چين در حال ساخت نظم بين‌المللی نوینی است که در آن، پکن قدرت غالب باشد. او گفت که اروپا بايد خطرات رابطه اقتصادی و ديپلماتيک با پکن را کاهش دهد و از همین‌ رو، «باید در مورد تمام جنبه‌های روابط خود بحث و گفت‌و‌گو کنیم».

هم مکرون و هم فون‌در‌لاین گفته‌اند که قصد دارند چین را متقاعد کنند از نفوذش بر روسیه برای برقراری صلح در اوکراین استفاده کند یا دست‌کم پکن را از حمایت مستقیم از مسکو در تهاجم نظامی به اوکراین بازدارند؛ آنچه روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، لی‌چیانگ، نخست‌وزیر چین، در دیدار با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مشارکت با اتحادیه اروپا و فرانسه را «نقطه‌عطفی تازه‌» خواند که هر دو طرف باید «با احترام متقابل و همکاری بردــ‌برد» به آن پایبند باشند.

اروپا و چین با مبادلات تجاری نزدیک به یک میلیارد یورو در روز از بزرگ‌ترین شرکای تجاری یکدیگر محسوب می‌شوند. بدون شک چین انتظار دارد که اروپا دنباله‌رو سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در مهار چین به‌عنوان رقیب خود نباشد. در مقابل، مقام‌های اروپایی هم انتظار دارند در ازای پاسخ به خواسته چین، برای پایان جنگ در اوکراین گشایشی ایجاد شود.

به گمان برخی تحلیلگران، این دو رهبر اروپایی در دیدار از چین در قامت «پلیس خوب، پلیس بد» ظاهر می‌شوند. ماکرون روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا را دنبال می‌کند و فون‌در‌لاین در این روابط بر مسائل حساس و خطوط قرمز متمرکز خواهد شد.

اگرچه دیدار رئیس‌جمهوری فرانسه از چین به همراه یک هیئت تجاری ۵۰ نفره با استقبال بخش تجاری فرانسه روبرو شده است، در داخل این کشور انتقادهایی هم به این دیدار وجود دارد. رافائل گلوکسمن، یکی از اعضای چپ‌گرای پارلمان اروپا، با اشاره به اینکه سه‌چهارم هیئت همراه ماکرون سردمداران تجاری‌اند، هدف نخست این دیدار را «امضای قراردادهای تجاری» خواند.

بیشتر از جهان