سازمان بهداشت جهانی: نیاز به کمک‌های درمانی در افغانستان افزایش یافته است

ارائه خدمات بهداشتی در افغانستان در وضعیت بحرانی قرار دارد

اگر جامعه جهانی به افغانستان کمک نکند، سیستم بهداشت و درمان در این کشور از هم خواهد پاشید-LILLIAN SUWANRUMPHA / AFP

با وجود بحرانی بودن ارائه خدمات درمانی در افغانستان، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به صدها هزار نیازمند خدمات درمانی و بهداشتی ارائه کرده است. این نهاد جهانی روز پنجشنبه، بیست‌و‌ششمین گزارش اضطراری خود در مورد افغانستان را منتشر کرد. این گزارش که فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان بهداشت جهانی در ماه فوریه را تشریح می‌کند، از افزایش ارائه خدمات درمانی در افغانستان خبر می‌دهد. 

سازمان بهداشت جهانی در این گزارش آورده است که در ماه فوریه، از طریق ۴۷ همکار بخش بهداشت و درمان خود در افغانستان به نزدیک یک میلیون و ۱۰۰ هزار شهروند افغانستان در ۳۰۵ شهرستان این کشور خدمات درمانی و بهداشتی ارائه کرده است. براساس این گزارش این خدمات از طریق ۸۸۲ مرکز درمانی در سراسر افغانستان به نیازمندان ارائه شده‌اند. 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این سازمان برای سال ۲۰۲۳ در نظر دارد به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان خدمات ارائه کند و می‌افزاید که این هدف را در سراسر افغانستان و به‌خصوص در مناطق صعب‌العبور و دور از شهرها عملی خواهد کرد.

این سازمان همچنین امکانات جدید مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای نیازمندترین افراد در مناطق دورافتاده افغانستان ایجاد کرده است که در آن، بیش از ۲۲۰ هزار نفر خدمات دریافت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تا آخر فوریه، ۱۸۵ مرکز جدید ارائه خدمات درمانی در مناطق محروم ۲۶ استان افغانستان تاسیس کرده است و این مراکز جدید به ۲۲۰ هزار نیازمند خدمات درمانی و بهداشتی ارائه داده‌اند. همچنین تجهیزات درمانی جدید به حجم دو هزار و ۸۰۰ مترمکعب میان همکاران این نهاد توزیع شده است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، با تمام این‌ها، نیازهای مردم افغانستان به خدمات بهداشتی و درمانی، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند زیرا مردم بیشتر از همیشه به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند. تنها در ماه فوریه بیش از ۸۲۰ هزار مورد ابتلا به عفونت تنفسی حاد در افغانستان گزارش شده است. در مجموع، از اکتبر ۲۰۲۲ تا پایان فوریه ۲۰۲۳، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مورد ابتلا به عفونت‌های تنفسی حاد در افغانستان گزارش شده که معادل حدود ۱۰ درصد کل جمعیت افغانستان است.

بر اساس این گزارش،‌ ۴۵ درصد کودکان زیر پنج سال در افغانستان به عفونت تنفسی حاد مبتلا شده‌اند و گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که ابتلا به این بیماری در سال ۲۰۲۲ نسبت به سه سال گذشته، افزایش قابل‌توجهی یافته است.

این گزارش تخمین می‌زند که ۱۷ درصد بزرگسالان در افغانستان اختلالات روانی خفیف تا متوسط از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه دارند و به همین دلیل این سازمان کوشیده است که در سال ۲۰۲۲، زمینه دسترسی به خدمات روان‌درمانی در افغانستان را افزایش دهد. 

با وجود تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و همکاری ۴۷ سازمان خصوصی در رابطه با این نهاد، سطح نیازمندی مردم به خدمات درمانی و بهداشتی در مقایسه با میزان ارائه آن فاصله بسیاری دارد.

وزارت بهداشت و درمانی طالبان در افغانستان می‌گوید وضعیت خدمات درمانی در افغانستان بحرانی است و نیاز به حمایت جامعه جهانی برای افزایش خدمات درمانی به‌شدت احساس می‌شود. به گفته مقام‌های وزارت بهداشت و درمان طالبان، در حال حاضر در بخش بیماری‌های چشمی تنها حدود ۲۸۸ پزشک در افغانستان فعالیت می‌کنند که به معنی آن است که برای پاسخ به نیازهای جمعیت ۳۵ میلیونی افغانستان، هر متخصص چشم باید به ۱۳۸ هزار نفر خدمات ارائه دهد. 

سازمان‌های حمایت از بخش درمان در افغانستان می‌گویند در صورتی که جامعه جهانی به افغانستان کمک نکند، سیستم بهداشت و درمان افغانستان از هم خواهد پاشید. کمیته بین‌المللی نجات در گزارشی هشدار داد در صورت قطع کمک‌های جهانی به افغانستان، حدود ۹۰ درصد مراکز بهداشتی و درمانی در افغانستان منحل خواهند شد.

در گذشته بخشی از مشکلات درمانی شهروندان افغانستان در کشورهای همسایه مانند ایران، پاکستان و هند رفع می‌شد اما با توجه به محدودیت‌های سفر به این کشورها، حالا اکثر مردم مجبورند در داخل افغانستان برای مشکلات جسمی و روحی خود چاره‌ای بیندیشند. 

بیشتر از جهان