کمیته بین‌المللی نجات از کاهش بودجه کمکی بریتانیا برای افغانستان و پاکستان انتقاد کرد

بریتانیا بودجه کمک به افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۲۳ و سال آینده را از ۳۰۴ میلیون پوند به ۱۴۱.۹ میلیون پوند کاهش داد

به گزارش اوچا، بیش از ۱۷ میلیون نفر در افغانستان در سال ۲۰۲۳ در خطر گرسنگی قرار دارند - SANAULLAH SEIAM / AFP

کمیته بین‌المللی نجات روز دوشنبه ۱۴ فروردین (۳ آوریل) در بیانیه‌ای، از تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر کاهش ۵۳ درصدی بودجه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و پاکستان انتقاد کرد.

لورا کیرکه‌ اسمیت، مدیر اجرایی این کمیته، اعلام کرد: «پس از چند مرحله کاهش کمک‌ها، میزان بودجه تخصیص‌داده‌شده برای سال آینده تعهد بریتانیا برای کمک به مردم در بحران را ضعیف‌تر و تامین نیازهای بشردوستانه روبه‌رشد در سراسر جهان را سخت‌تر می‌کند.»

اندرو میچل، وزیر توسعه بریتانیا، ۳۰ مارس اعلام کرد که بودجه تخصیص‌داده‌شده در سال‌های ۲۳ــ۲۰۲۲ و ۲۴ــ۲۰۲۳  برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و پاکستان ۵۳ درصد کاهش یافته؛ به این معنا که بودجه کمکی برای این دو کشور از ۳۰۴ میلیون پوند به ۱۴۱.۹ میلیون پوند رسیده است. 

کمیته بین‌المللی نجات که در دو سال گذشته در زمینه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان فعالیت می‌کند، این کاهش را صدمه‌ای بزرگی به جمعیت نیازمند در افغانستان می‌داند. در بیانیه این کمیته آمده است که تاثیر این کاهش بودجه در افغانستان و پاکستان «شدید» خواهد بود؛ زیرا در افغانستان، تقریبا کل جمعیت در حال حاضر در فقر به سر می‌برند و ۲۸.۳ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته بین‌المللی نجات اعلام کرد که کاهش این بودجه‌ بر زنان به میزان نامتناسبی اثر می‌گذارد؛ به طوری که ۸۴ درصد از زنان سرپرست خانوار در معرض گرسنگی حاد قرار می‌گیرند.

کمیته بین‌المللی نجات در این بیانیه افزود که با وجود محدودیت‌های طالبان برای فعالیت زنان کمک‌رسان که روند فعالیت این نهادها را مختل کرده است، این کمیته هنوز در هر هفته به بیش از ۱۷۰ هزار نفر کمک‌رسانی می‌کند. 

از آغاز سال ۲۰۲۳، با اینکه سازمان ملل اعلام کرد برای تامین نیازهای انسانی در افغانستان به ۴.۶ میلیارد دلار نیاز دارد، بیشتر کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده بودجه کمکی خود به افغانستان را کاهش دادند. این کاهش بودجه‌ها از یک سو به دلیل اعمال محدودیت‌های طالبان برای کار زنان کمک‌رسان صورت گرفته است، زیرا بخش قابل توجهی از عملیات کمک‌رسانی را زنان اجرا می‌کردند و از سوی دیگر به دلیل افزایش مهاجران و پناهجویان افغان است که باعث‌ شد کشورها تصمیم بگیرند این بودجه را برای تامین مخارج مهاجران هزینه کنند.

یافته‌های کمیته بین‌المللی نجات نیز نشان می‌دهد که کمک‌های بریتانیا برای مقابله با فقر و رسیدگی به بحران در داخل افغانستان و پاکستان به این دلیل کاهش یافته که هزینه‌های وزارت کشور برای پناهندگان و پناهجویان در بریتانیا به‌سرعت در حال افزایش است.

دولت بریتانیا اخیرا اعلام کرد مهاجران افغان را که در یک سال و هشت ماه گذشته در هتل‌ها زندگی کرده‌اند، از این هتل‌ها بیرون می‌کند و به هر مهاجر یک خانه در یکی از شهرها پیشنهاد می‌دهد. اداره مهاجرت بریتانیا اعلام کرد در صورتی که مهاجران پیشنهاد اولیه را نپذیرند، دولت هیچ گزینه دیگری برای آنان نخواهد داشت.

کمیته بین‌المللی نجات از این تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر کاهش بودجه برای افغانستان انتقاد کرده و اگرچه حمایت از مهاجرانی که به بریتانیا پناه آورده‌اند را ضروری دانسته، تاکید کرده است که هزینه‌های آن نباید از بودجه کمک به افراد نیازمند در داخل افغانستان تامین شود، بلکه بودجه کمک به توسعه باید این هزینه‌ها را تقبل کند.

بیشتر از جهان