ادعای رئیس گروه واگنر: باخموت به دست روسیه افتاد

در میان اخباری مبنی بر سقوط شهر باخموت، زلنسکی از مدافعان اوکراینی در این منطقه قدردانی کرد

پرستار اوکراینی در نزدیکی خط مقدم باخموت، یکم آوریل ۲۰۲۳ ـ AFP

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، اعلام کرد نیروهایش پس از نبردی چندماهه برای محاصره و تصرف شهر بمباران‌شده باخموت، پرچم روسیه را بر ساختمان اداری این شهر برافراشتند.

پریگوژین در پیامی صوتی که در حساب تلگرام خود منتشر کرد، گفت: «از نظر قانونی، باخموت تصرف شده است اما در مناطق غربی نبرد همچنان ادامه دارد.»

با وجود چنین ادعایی، مقام‌های اوکراینی هنوز هیچ خبری مبنی بر افتادن باخموت به دست روسیه منتشر نکرده‌اند.

به گزارش رویترز، پریگوژین پیش از این نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود؛ از این رو تایید آنچه درباره وضعیت مناطق جنگی می‌گوید، نیازمند منابع و اطلاعات بیشتری است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیامی، ضمن تشکر از سربازان این کشور گفت که نبرد در اطراف شهر باخموت در شرق اوکراین در جریان است و هیچ نشانه‌ای از سقوط این شهر ارائه نکرد. زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شبانه خود، گفت: «از سربازانمان که در آودیوکا، مارینکا و باخموت می‌جنگند متشکرم. مخصوصا باخموت که شرایط ویژه‌ای دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در روزهای گذشته وضعیت اطراف باخموت را «متشنج» توصیف کرده بود. به گفته او، نیروهای اوکراینی در حال دفاع از مواضع خودند و نیروهای روسی بدون توجه به میزان بالای تلفات نیروهایشان، به حمله برای تصرف شهر ادامه می‌دهند.

فرماندهان ارتش اوکراین از احتمال حمله متقابل به روسیه با حمایت تانک‌های جدید غربی و سایر سخت‌افزارها خبر داده‌اند اما بر اهمیت حفظ باخموت در شرایط فعلی تاکید کرده‌اند. به گفته برخی تحلیلگران نظامی، جنگ روسیه و اوکراین در حال حاضر بر شهر باخموت متمرکز شده است.

یکی از فرماندهان اوکراینی با انتشار ویدیویی درباره شرایط باخموت گفت: «دشمن از شمال، شرق و جنوب به مرکز شهر حمله می‌کند و در تلاش است شهر را به کنترل کامل خود درآورد.» پس از آن، نیروهای اوکراینی خبر دادند با اینکه ۲۵ حمله را طی روزهای متوالی دفع کردند، در نهایت نیروهای روسی کارخانه فلز «آزوم» را تصرف کردند.

روسیه فوریه ۲۰۲۲ در اقدامی که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، به اوکراین حمله کرد. مسکو مدعی است روابط کی‌یف با غرب یک تهدید امنیتی است و تلاش دارد از خاک کشورش دفاع کند؛ با این حال کی‌یف و غرب این جنگ را حمله‌ای برای اشغال یک کشور مستقل می‌دانند که طی آن، ده‌ها هزار غیرنظامی و سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند. حمله نظامی روسیه شهرهای اوکراین را ویران و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. کرملین ادعا می‌کند که نزدیک به یک‌پنجم اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرده است.

مقام‌های روسیه در هشدار به غرب در مورد تسلیح اوکراین، احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ را مطرح می‌کنند. آن‌ها ماه گذشته گفتند که در بلاروس سلاح‌های هسته‌ای مستقر خواهند کرد. روز یکشنبه نیز سفیر روسیه در مینسک تاکید کرد روسیه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به مرزهای غربی بلاروس نزدیک می‌کند؛ اقدامی که به احتمال زیاد بن‌بست روابط مسکو با غرب را تشدید خواهد کرد.

تنش میان روسیه و آمریکا در روزهای گذشته بر سر بازداشت یک روزنامه‌نگار شدت گرفته است. در شرایطی که مسکو خبرنگار وال‌استریت ژورنال را به جاسوسی متهم می‌کند، این رسانه چنین اتهامی را رد می‌کند و کاخ سفید نیز اتهام جاسوسی را که مجازات آن تا ۲۰ سال زندان است، «مضحک» خوانده است.

بیشتر از جهان