سفیر جمهوری اسلامی در بغداد اعتراضات ایران را به «نفوذ عناصر کرد مخالف» نسبت داد

کاظم آل‌صادق در عراق خبرها درباره تدارک حمله نظامی به اقلیم کردستان را رد کرد

دیدار سفیر ایران با نخست‌وزیر عراق- سفارت جمهوری اسلامی در بغداد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق این ادعا را که تهران در تدارک حمله به خاک اقلیم کردستان عراق‌ است رد کرد، اما حمله سپاه پاسداران به این منطقه را «حق تضمین شده» جمهوری اسلامی «برای دفاع از خود» خواند.

به گزارش رسانه‌های نزدیک به حکومت، محمد کاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با حضور در برنامه «علی خطین» از شبکه «الأخباریه» عراق در واکنش به خبرهای مربوط به حمله به اقلیم کردستان عراق، آنها را «از اساس و پایه کذب» خواند و تاکید کرد که «ایران هرگز به فکر حمله و تهاجم به خاک اقلیم کردستان عراق نبوده است».

او در عین‌حال، با اذعان به حملات تهران به مواضع به گفته او «تروریست‌ها» در اقلیم کردستان عراق، آن را «حق تضمین شده جمهوری اسلامی برای دفاع از خود» دانست.

آل‌صادق در ادامه سخنانش، خیزش انقلابی و اعتراضات گسترده ایرانیان به حاکمیت جمهوری اسلامی را به «نفوذ عناصر کرد مخالف» در اربیل نسبت داد و گفت:‌ «دستگاه‌های امنیتی ما یک هسته تروریستی را در ایران منهدم کردند که نقشه بزرگی در سر داشتند و این تیم نیز از اربیل راه‌اندازی شده بود».

سفیر جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که ۱۸ بار از گروه های مخالف کرد به عراق شکایت کرده است. او اظهار امیدواری کرده که «با تفاهم اخیر میان دو کشور»، عراق «گروه‌های مسلح را کنترل کند» تا هیچ «تجاوزی به کشور (ایران) تکرار نشود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تابستان گذشته و با شروع خیزش انقلابی ایرانیان بارها مواضع احزاب کرد در مناطق کردنشین شمال عراق را هدف حملات موشکی، توپخانه و پهپادی قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبان ماه گذشته، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با تایید حمله‌های سپاه پاسداران، به احزاب کرد هشدار داد که «جمهوری اسلامی در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه کردستان است». این سازمان حقوق بشری مقام‌های جمهوری اسلامی را «جنایتکار جنگی» خواند و اعلام کرد که در حملات هوایی سپاه پاسدران، اردوگاه غیرنظامیان حزب دموکرات و بیمارستان داخل آن هدف قرار گرفته‌اند.

سپاه پاسداران احزاب دمکرات کردستان ایران، کومله، حیات آزاد کردستان و گروه‌های نزدیک به آنها را «تروریست» می‌خواند و مدعی است که آنها با تکیه بر «ایدئولوژی تجزیه‌طلبانه» به تحریک اعتراضات ضدحکومتی در کردستان ایران دست می‌زنند و به آنجا «سلاح» می‌فرستند.

در پی حملات پاییز گذشته، شاخوان عبدالله، معاون رئیس مجلس نمایندگان، از دولت عراق خواست تا برای جلوگیری از «تجاوز» ایران و ترکیه به خاک کشورش و اقلیم کردستان، از قدرت خود استفاده کند. معاون رئیس مجلس نمایندگان همچنین بر ضرورت برخورداری اختیار تام اقلیم کردستان برای شکایت به مجامع بین‌المللی بابت «تجاوز به حاکمیت ارضی» تاکید کرد.