ممنوعیت شهرداری‌ها برای سیزده به‌در

شهرداری‌های قم و مشهد اعلام کردند که مردم از ساعت ۱۶ عصر روز یکشنبه می‌توانند به بوستان‌ها بروند

مهدی کلانترزاده، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم، در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که شهروندان برای مراسم «سیزده به‌در» از ساعت ۱۶ عصر تا چهار بامداد به بوستان‌های شهر بروند.

این مدیر شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: «برای ۱۳ فروردین ماه، بوستان‌های شهر مقدس قم از ساعت ۱۶ عصر تا چهار بامداد روز بعد آمادگی پذیرایی از همشهریان گرامی را دارند و با حضور همشهریان عزیز پویش بزرگ فرهنگی و تفریحی «افطار در طبیعت» برگزار خواهد شد.»

او در ادامه گفت: «تا حد امکان در راستای آماده‌سازی بوستان‌ها برای پذیرایی از زائران و همشهریان گرامی در روز طبیعت، نور و روشنایی بوستان‌ها تقویت شده و نیروهای شهرداری تا اذان صبح ۱۴ فروردین ماه مشغول خدمات‌رسانی خواهند بود.»

امسال مراسم «سیزده به‌در» که هر ساله روز سیزدهم فروردین ماه برگزار می‌شود، با ماه رمضان مصادف شده است. این اتفاق چالشی جدید را پیش روی مسئولان جمهوری اسلامی گذاشته است. مسئولان و شخصیت‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در روزهای گذشته تلاش کردند تا موانعی را پیش روی شهروندان برای برگزاری مراسم «سیزده به‌در» بگذارند.

شهرداری مشهد نیز در اقدامی مشابه اعلام کرد که شهروندان از ساعت ۱۶ روز یکشنبه می‌توانند به بوستان‌های شهر بروند. علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، گفت: «باتوجه به پیش‌بینی حضور گسترده شهروندان برای گذران اوقات فراغت در طبیعت و بوستان‌های شهری، شرایط ارائه خدمات به شهروندان و میزبانی از آنان در روزهای ۱۲ و ۱۳ فرودین ماه، از افطار تا سحر در بوستان‌های شهری فراهم شده است.»

این مدیر شهرداری مشهد همچنین اعلام کرد که آتش‌نشانی این شهر نیز تا ساعت ۴:۳۰ بامداد روز ۱۴ فرودین در حالت آماده‌باش خواهد بود.

پیش از این، امامان جمعه نیز در مورد برگزاری مراسم سیزدهم فروردین به مردم هشدار داده بودند. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌‎های نماز جمعه این هفته اعلام کرده بود که سیزده به‌در نباید جولانگاه زنان بی‌حجاب و مردان روزه‌خوار باشد. امام جمعه پرحاشیه مشهد در نطق‌های نماز جمعه خود گفت: «امسال شاهد تقارن روز طبیعت با ماه مبارک رمضان هستیم و در این مناسبت زائران باید بدانند که مهمان خدا و امام رضا و مجاوران نیز مهمان خدا و مجاور امام هشتم هستند. بنابراین، باید توجه شود که حرمت دین در روز طبیعت محفوظ بماند و این‌طور نباشد که در سیزدهم فروردین، عرصه جامعه جولان‎گاه خانم بی‌حجابی باشد که کشف حجاب می‌کند یا آقایی که در ملاعام روزه‌خواری می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی این موارد را مصداق «لگد زدن به سفره ضیافت‌‎الله» دانست و گفت: «اگر این عمل صورت گرفت، دیگر نمی‌توان در شب‌های قدر «بِکَ یا الله» گفت.»

او بار دیگر خواهان برخورد مردم با روزه‌خواران در مراسم «سیزده به در» شد و گفت: «اگر شما در منظر خود تجاهر به فسق مشاهده کردید، به‌عنوان یک عبادت ارزشمند در ماه مبارک رمضان به فرد تذکر دهید؛ حتی اگر با شما برخورد بد شد و رنج بردید.»

امامان جمعه چهارباغ و ورامین نیز در سخنرانی‌های خود خواهان حفظ حرمت ماه رمضان در مراسم «سیزده به‌در» شدند. حسین قدوسی‌نژاد، امام جمعه ورامین، در مراسم نماز جمعه این شهر گفت: «مردم عزیز در روز طبیعت حتما رعایت ماه مبارک رمضان را داشته باشند، مبادا در این روز به این بهانه روزه‌خواری علنی به چشم بخورد، مسئولان هم باید پارک‌ها و فضاهای عمومی را مدیریت کنند، علاقمندان هم برای افطار به پارک‌ها و فضاهای مناسب بروند.»

قادر محمدی، امام جمعه چهارباغ، نیز در نماز جمعه این هفته خود از مردم خواست امسال به جای مراسم روز طبیعت، مراسم «افطاری خانوادگی در طبیعت» برگزار کنند. او با ذکر این موضوع گفت: «در روز طبیعت باید حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داران را حفظ کنیم و این روز را با «افطاری خانوادگی در طبیعت» گرامی بداریم، حتی افرادی هم که عذر شرعی دارند نباید در ملاعام روزه خواری کنند.»