پوتین سیاست خارجی جدید روسیه علیه «رفتار خصمانه غرب» را تصویب کرد 

در این سند ۴۲ صفحه‌ای که پوتین امضا و تصویب کرد، آمریکا «منبع خطرهای اساسی برای امنیت فدراسیون روسیه»‌ خوانده شده است

ولادیمیر پوتین روز جمعه با شورای امنیت خود تشکیل جلسه داد- GAVRIIL GRIGOROV / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تعریف جدیدی که از سیاست خارجی برای مقابله با ایالات متحده آمریکا و متحدانش ارائه داده است، مدعی شد که «دوران تغییرات انقلابی» در روابط بین‌الملل فرا رسیده است. 

در این سند ۴۲ صفحه‌ای که پوتین روز جمعه ۳۱ مارس امضا و تصویب کرد، ایالات متحده آمریکا «منبع خطرهای اساسی برای امنیت فدراسیون روسیه»‌ خوانده شده و گفته شده است که اکثر کشورهای اروپایی، «سیاست خصمانه» با هدف تضعیف حاکمیت روسیه را دنبال می‌کنند. 

پوتین در جلسه شورای امنیت خود گفت که این تعریف جدید سیاست خارجی، «به‌عنوان یک مبنای دکترین منسجم برای کار بیشتر ما در امور بین‌المللی روسیه» عمل می‌کند. در این جلسه، از جمله میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، حضور داشتند. 

پوتین گفت که مسکو به‌دنبال تقویت روابط با «شرکای سازنده» و ایجاد «شرایط بیشتر برای کشورهای غیردوست برای کنار گذاشتن سیاست خصمانه خود در قبال کشور روسیه» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که این سند بازتاب‌دهنده «تغییرات انقلابی در محیط خارجی روسیه است که پس از عملیات نظامی ویژه در اوکراین، تقویت چشمگیری یافته است.» لاوروف همچنین اتخاذ سیاست جدید کشورش در امور خارجی را «واکنش مسکو به ماهیت وجودی تهدیدکننده علیه امنیت و توسعه کشور از طرف اقدام‌های غیردوستانه کشورهای دیگر» توصیف کرد. 

مسکو حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند. 

لاوروف در همین ارتباط افزود که آمریکا «عامل اصلی تحریک‌کننده، سازمان‌دهنده و مجری سیاست‌های ضدروسی از طرف غرب است».

سند بازتعریف سیاست خارجی روسیه با جنگ اوکراین که بزرگ‌ترین درگیری نظامی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به این سو است، به‌روزرسانی شده است. در این سند کرملین با نادیده گرفتن این واقعیت که آغازگر حمله به اوکراین و جنگ در آن کشور بوده است، پیش‌بینی حمله متقابل اوکراین با پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا و متحدانش در ناتو را تهدیدی علیه موجودیت خود دانسته است. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست روز جمعه گفت روسیه با یک تهدید «وجودی» از طرف ایالات متحده و متحدانش مواجه است که یک «جنگ ترکیبی» برای تضعیف روسیه را ترتیب می‌دهند. او گفت تعریف جدید سیاست خارجی روسیه امکان استفاده از نیروهای مسلح برای دفع یا جلوگیری از حمله مسلحانه به روسیه و متحدانش را فراهم می‌کند. 

این سند می‌گوید که کشورهایی چون  آمریکا، آلمان، بریتانیا و لهستان، با وضع تحریم علیه مسکو در فهرست کشورهای «غیردوست» قرار گرفته‌اند و واشنگتن و متحدانش «جنگ ترکیبی» علیه روسیه به راه‌ انداخته‌اند. 

بنا بر این سند، رفتار روسیه با کشورها همان‌گونه خواهد بود که آن‌ها با روسیه رفتار می‌کنند. 

بر اساس این سند، روسیه قصد دارد روابطش با چین و هند را گسترش دهد و کمک‌های نظامی به کشورهای آمریکای لاتین را که تحت فشار ایالات متحده آمریکا قرار دارند، در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد. 

هم‌زمان با افزایش رقابت میان روسیه، ایالات متحده و چین برای نفوذ در قاره آفریقا، کرملین همچنین متعهد شد که همکاری‌ در زمینه‌ خوراک و انرژی با کشورهای آفریقایی و همچنین همکاری‌های نظامی را افزایش دهد. 

با وجود تمام این‌ها، سیاست خارجی جدید مصوب پوتین، هم‌زمان با انتقاد از واشنگتن و اذعان به اینکه روسیه و آمریکا هر دو قدرت‌های هسته‌ای جهان‌اند، تاکید کرده است که علاقه‌مند به «همزیستی مسالمت‌آمیز با ایالات متحده و ایجاد توازن منافع» با آن است. 

بیشتر از جهان