شورای امنیت سازمان ملل: کشورهای جهان برای مبارزه با تروریسم در افغانستان همکاری کنند

گروه داعش خراسان مسئولیت دو حمله اخیر در مزارشریف و قندوز را به عهده گرفت

شورای امنیت سازمان ملل حملات تروریستی در افغانستان را زنگ خطری برای امنیت منطقه دانست  - عکس: ANGELA WEISS / AFP

 

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه دوم اردیبهشت (۲۳ آوریل)، با انتشار بیانیه‌ای حمله‌های تروریستی اخیر در شهرهای مزارشریف و قندوز در شمال و شمال شرق افغانستان را شدیدا محکوم کرد و از کشورهای جهان خواست تا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان بر اساس تعهدات شورای امنیت سازمان ملل همکاری کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل دو حمله مرگبار به مساجد شهرهای مزارشریف و قندوز که سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شد را یک اقدام فاجعه‌بار تروریستی نامیدند و تاکید کردند هرگونه اقدام تروریستی در هر مکانی و به هر نحوی بر صلح و ثبات بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.

شورای امنیت سازمان ملل درباره گسترش تروریسم در افغانستان و تاثیر آن بر امنیت منطقه و جهان هشدار داد و از کشورهای عضو این سازمان خواست تا در زمینه مبارزه با تروریسم در افغانستان همکاری کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه به لزوم پاسخگویی و محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان و تامین‌کنندگان مالی این حمله‌های تروریستی در افغانستان تاکید کردند و خواستار مجازات آنان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک هفته اخیر در شهرهای مختلف افغانستان حمله‌های هولناک تروریستی رخ داد؛ حمله‌ به مدرسه عبدالرحیم شهید در غرب کابل، حمله به دو مسجد در استان‌های قندوز و بلخ، حمله به مسجد سه دکان که بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در شهر مزارشریف است و دست‌کم ۳۰ کشته و بیشتر از ۷۰ زخمی برجا گذاشت و حمله مشابه به مسجد اهل سنت در شهر قندوز که دست‌کم ۴۰ کشته و ۵۰ زخمی بر جا گذاشت.

گروه داعش خراسان مسئولیت این دو حمله را به عهده گرفت. طالبان روز جمعه گفتند که فردی را به اتهام سازمان‌دهی حمله به مسجد سه دکان در شهر مزارشریف دستگیر کرده‌اند.

حمله‌های تروریستی در افغانستان در دو دهه اخیر بخشی از زندگی روزمره مردم این کشور شده است. پیش از این، بسیاری از حمله‌های مرگبار در گوشه و کنار افغانستان را طالبان به عهده می‌گرفت.

اکنون طالبان ادعا می‌کنند که امنیت را در سرتاسر کشور تامین کرده‌اند؛ در حالی که سازمان‌های امنیتی بین‌المللی و کشورهای منطقه از گسترش شدید فعالیت‌های تروریستی گروه داعش و القاعده در افغانستان خبر می‌دهند.