از سقز تا ایذه بر مزار جان‌باختگان؛ مقصد سفرهای نوروزی ایرانیان تغییر کرد

ایرانیان با حضور بر مزار جان‌باختگان، با خانواده‌های آنان اعلام همدردی و همبستگی کردند

نوروز ۱۴۰۲ که در ششمین ماه خیزش انقلابی آغاز شد، با تعطیلات نوروز سال‌های پیش تفاوت‌های بنیادین داشت و مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری و پنجشنبه آخر سال با فضای انقلابی و یادبود جان‌باختگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» برگزار شد و هنگام تحویل سال نیز بسیاری از ایرانیان سفره‌های هفت‌سین خود را با تصاویر قربانیان خیزش سراسری مزین کردند.

شمار زیادی از علاقه‌مندان به گردشگری نیز با تغییر مسیر سفرهای نوروزی خود ترجیح دادند بر مزار جان‌باختگان حاضر شوند، به‌طوری‌که شهرهایی مانند ایذه و سقز به مقصد مسافرتی بسیاری از ایرانیان تبدیل شد.

روز پنجشنبه دهم فروردین، تصاویر متعددی از حضور مردم بر مزار مهسا امینی در آرامستان آیجی سقز منتشر شد. پیش از آن نیز به‌تناوب ویدیوها و تصاویر متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد شمار زیادی از مردم در ایام نوروز سقز را به‌عنوان مقصد سفر داخلی خود انتخاب کرده‌اند و گلباران مزار مهسا امینی را به تفریح‌ نوروزی‌شان ترجیح داده‌اند.

در برخی از این ویدیوها مسافران نوروزی که از نقاط مختلف ایران کنار هم و دور مزار مهسا امینی جمع شده‌اند، شعارهایی علیه حکومت و در حمایت از خیزش انقلابی سر می‌دهند و سرودهای انقلابی مانند ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را همخوانی می‌کنند.

شهر ایذه دیگر مقصد مسافرتی ایرانیان در نوروز ۱۴۰۲ بود. جایی که کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله‌‌ای که با شلیک ماموران حکومتی کشته شد، در خاک آرمیده است.

تصاویری که زینب مولایی‌راد، مادر کیان در حساب‌ کاربری‌اش منتشر کرد، نشان می‌دهد که شهروندان زیادی برای زنده نگه‌داشتن یاد کیان و ابراز همبستگی با خانواده‌اش به ایذه سفر کرده‌اند.

مزار کیان پیرفلک نیز در روزهای نوروز صحنه برگزاری مراسم اعتراضی ایرانیان و سردادن شعارهایی برای آزادی ایران بود.

مسافران نوروزی ایذه به مزار دیگر جان‌باختگان خیزش انقلابی در این شهر، ازجمله حامد سلحشور نیز رفتند و با خانواده‌های آنان ابراز همد‌ردی کردند.

مزار نیکا شاکرمی در استان لرستان نیز میعادگاه مردم انقلابی بود که به این استان سفر کرده‌اند. مسافران نوروزی استان‌های تهران و البرز نیز بر مزار جان‌باختگان کرج، شهریار و تهران رفتند. مردم انقلابی طی روزهای اخیر مزار محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را بارها گلباران کردند. جمهوری اسلامی ایران این دو معترض جوان را به‌اتهام دست‌ داشتن در قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان اعدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مزار سارینا اسماعیل‌زاده و حدیث نجفی در بهشت سکینه کرج، سپهر اعظمی در شهریار، محراب دولت‌پناه در تالش و محسن شکاری و سیاوش محمودی در تهران نیز بارها با حضور مردم انقلابی در ایام نوروز گلباران شد.

مسافران نوروزی مشهد در سال ۱۴۰۲ نیز به مزار ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوانی که به‌ دست ماموران حکومتی کشته شد، رفتند. همچنین تصاویری از گلباران مزار مجیدرضا رهنورد منتشر شد که جمهوری اسلامی ایران او را به‌اتهام محاربه اعدام کرد.

مسافران نوروزی در شمال ایران هم مزار جان‌باختگان خیزش انقلابی را فراموش نکردند. ویدیوهایی که از حضور مردم بر مزار مهران سماک، یکی دیگر از جان‌باختگان در بندرانزلی منتشر شد، این موضوع را اثبات می‌کند.

بررسی‌های سازمان‌های حقوق بشری حاکی از آن است که در جریان خیزش انقلابی دست‌کم ۵۳۰ شهروند در اثر اصابت‌ گلوله ماموران امنیتی و انتظامی، ضرب‌و‌شتم یا تحت شکنجه در بازداشت جان باختند. مردم ایران در نوروز ۱۴۰۲ با حضور بر مزار این جان‌باختگان ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های آنان، به حکومت نیز این پیام را دادند که خیزش انقلابی را ادامه خواهند داد.

این پیام با همبستگی خانواده‌های دادخواه به شکل قدرتمندتری نیز مخابره شد. شمار زیادی از خانواده‌های جان‌باختگان در سراسر ایران طی روزهای اخیر بر مزار عزیزان یکدیگر حاضر شدند.

ستایش محمودی، خواهر سیاوش محمودی که در تهران در اثر اصابت گلوله ماموران کشته شد، به مشهد رفت و با حضور بر مزار ابوالفضل آدینه‌زاده، با خواهر او، مرضیه آدینه‌زاده، ابراز همدردی کرد. گروهی از مادران دادخواه در سنندج بر مزار هومن عبداللهی، یکی دیگر از جان‌باختگان خیزش انقلابی، حاضر شدند و جمعی از مادران کشته‌شدگان در رشت نیز بر مزار بهنام‌ لایق‌پور با خانواده این جان‌باخته اعلام همدردی کردند.

نقطه‌ اوج همبستگی خانواده‌های قربانیان نیز شاید حضور دالیا، دختر خردسال اسماعیل (سمکو) مولودی بر مزار مهسا امینی بود که با عکسی در کنار امجد امینی، پدر مهسا امینی، برای ثبت در تاریخ ماندگار شد. اسماعیل مولودی روز پنجم آبان در اثر شلیک ماموران حکومتی در مهاباد کشته شد.

طی روزهای اخیر تصاویر متعددی نیز از حضور مسافران نوروزی در استان سیستان و بلوچستان و دیدار آن‌ها با مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، منتشر شد. مولوی عبدالحمید در جریان خیزش انقلابی همواره در خطبه‌های نماز جمعه به کشتار معترضان و شکنجه و بازداشت آنان اعتراض کرده است. سفر به سیستان برای اعلام حمایت از مولوی عبدالحمید نیز پیامی جز این برای حکومت ندارد که ایرانیان از مخالفان جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند.