مراسم چهلمین روز کشته‌ شدن مهسا امینی در سقز؛ «کردستان، گورستان فاشیستان»

با مسدود شدن تمام مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی، مردم پای پیاده به مزار مهسا رفتند

استانداری کردستان به بهانه آنچه «افزایش شیوع آنفلوانزا» خواند، تمامی مدارس و دانشگاه‌های کردستان را در روز چهارشنبه، ۴ آبان، تعطیل کرد و نهادهای امنیتی هم خانواده مهسا امینی را برای منتفی اعلام کردن برگزاری مراسم چهلم او تحت‌فشار گذاشتند. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از خانواده امینی، بیانیه‌ای با این مضمون منتشر کرد و نهادهای امنیتی مسیرهای منتهی به آرمستان آیچی، محل خاکسپاری مهسا امینی را مسدود کردند؛ با این حال صدها نفر از مردم سقز و دیگر شهرهای استان کردستان خود را به آرمستان آیچی رساندند و در چهلمین روز کشته‌ شدن مهسا امینی، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مسدود کردن مسیرهای ورودی به آرامستان نتیجه‌ای نداشته است و مردم از طریق آبراهه‌ها و میانبرها خود را به مزار مهسا رسانده‌اند. برخی کاربران گفته‌اند مردم برای اینکه مجبور شدند از راه‌های غیراصلی به مزار مهسا بروند، امروز باید حدود ۱۲ کیلومتر در مسیر رفت‌وبرگشت پیاده‌روی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که مراسم چهلم مهسا امینی به صحنه اعتراض شدید شمار زیادی مردم علیه حکومت تبدیل شده است و معترضان شعارهایی مانند «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «ژن، ژیان، ئازادی» «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان» سر دادند. 

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه اعلام کرد که علی دایی به همراه حامد لک، فوتبالیست، برای حضور در مراسم چهلم مهسا امینی به سقز سفر کرده و در هتل کرد اقامت داشته‌اند اما ماموران امنیتی آنان را به مهمانسرای دولتی منتقل و هتل کرد را تعطیل کردند. اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، در مصاحبه با شبکه شرق مدعی شد که فضای شهر سقز آرام است و سفر علی دایی به این شهر صحت ندارد. او البته قطعی اینترنت و مسدود شدن مسیرهای منتهی به شهر را نیز انکار کرد؛ در حالی‌ که ویدیوهای روز چهارشنبه از شهر سقز، بسته بودن راه‌ها را اثبات می‌کند.

بازاریان و کسبه در شهرهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان، کامیاران و دیگر شهرهای کردستان همچنان در اعتصاب کامل به سر می‌برند.

با وجود اینکه مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان به بهانه شیوع آنفلوانزا تعطیل شده‌اند، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: «هیچ کجای دنیا مدارس را به خاطر آنفلوانزا تعطیل نمی‌کنند.»