تاکید اوچا بر مدیریت و بازیافت زباله در افغانستان

برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی، آلودگی و چالش‌های مرتبط با سلامتی، بازیافت زباله امری کلیدی است

با گسترش فقردر میان خانواده‌ها‌، شمار زیادی از افراد به جست‌و‌جو در میان زباله‌ها برای یافتن فلز و پلاستیک مشغول‌اند- کابل نوامبر ۲۰۲۰-WAKIL KOHSAR / AFP

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه (اوچا)‌، روز پنجشنبه دهم فرودین (۳۰ مارس) و در روز جهانی «زباله صفر»، گفت که مدیریت زباله در افغانستان با چالشی بزرگ مواجه شده است.

این دفتر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که برای رسیدگی به تغییرات آب‌وهوایی، آلودگی و چالش‌های مرتبط با سلامتی، بازیافت زباله امری کلیدی است.

این دفتر نوشت: «در روز بین‌المللی زباله صفر، مقامات باید آگاهی عمومی و نوآوری در زمینه زباله و بازیافت آن را افزایش دهند.»

اوچا گفت که نهادهای کمک‌رسان روی طرحی متمرکز بر مناطق اسکان غیررسمی و فقیر کار می‌کنند تا جمع‌آوری فاضلاب شهری تقویت شود و مدیریت زباله در سطح خانواده صورت گیرد و این بخشی از تلاش‌ها برای بهبود رفاه افراد آسیب‌دیده و جلوگیری از مرگ‌ومیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲، روز ۳۰ مارس به‌عنوان روز جهانی «زباله صفر» نام‌گذاری شد تا از این طریق تلاش برای مدیریت و بازیافت زباله در سطح جهان صورت گیرد.

این در حالی است که رژیم طالبان برای بازیافت زباله برنامه‌ایی ندارند و منابعشان برای رقابت‌های درون‌گروهی و اعمال محدودیت علیه حقوق شهروندان و زنان صرف می‌شود.

مدیریت زباله و بازیافت آن در افغانستان نهادینه نشده است. در حکومت پیشین افغانستان گاهی از طریق رسانه‌ها تلاش می‌شد که آگاهی شهروندان در راستای مدیریت زباله را افزایش دهند، اما در رژیم طالبان توجهی به بخش مدیریت و بازیافت زباله صورت نگرفته است.

با گسترش فقر در میان خانواده‌ها، شمار زیادی از افراد به جست‌و‌جو در میان زباله‌ها برای یافتن فلز و پلاستیک می‌پردازند تا پس از جمع‌آوری به فروش برسانند. حتی شماری از کودکان خانواده‌های فقیر و آوارگان ناشی از خشک‌سالی و جنگ نیز به جست‌وجوی فلز و پلاستیک در میان زباله‌ها مشغول‌اند.

میلیون‌ها شهروند افغانستان در دوران رژیم طالبان با گرسنگی مواجه‌اند و از هر طریق ممکن تلاش می‌کنند که تا پولی برای زنده نگه‌داشتن خود و خانواده‌هایشان فراهم کنند، در شرایطی که فرصت‌های کاری در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

در سال‌های اخیر در بخش‌های از افغانستان کارخانه‌های صنعتی برای بازیافت زباله‌های پلاستیکی و فلزی ایجاد شده بود و این کارخانه‌ها برای هزاران‌ نفر فرصت کاری ایجاد کرده بودند، اما وقتی طالبان بر افغانستان حاکم شدند، فعالیت کارخانه‌های تولیدی کاهش یافت و شماری از این کارخانه‌ها هم ورشکست شدند.

به‌دلیل سرمایه‌گذاری اندک در بخش بازیافت زباله در افغانستان، بخش زیادی از فلز و پلاستیک این کشور برای بازیافت به پاکستان منتقل می‌شود.