سازمان ملل: دو دهه پیشرفت در حقوق زنان افغانستان حذف شده است

با سرنگونی رژیم طالبان در ۲۰۰۱ با حمله ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا، فصل جدیدی در رشد و پیشرفت زنان در افغانستان گشوده شد

در دوران حکومت طالبان بیشتر زنان خانه‌نشین شده‌اند و از مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی منع شدند-MOHD RASFAN / AFP

کارشناسان سازمان ملل متحد به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی همبستگی زنان، از نابودی پیشرفت‌ها و دستاوردهای زنان در دو دهه اخیر ابراز نگرانی کردند. 

این کارشناسان گفتند که وضعیت حقوق زنان و دختران در افغانستان به دوران قبل از سال ۲۰۰۲ بازگشته است.

در بیانیه مطبوعاتی کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است: «زنان افغانستان پس از سال‌ها محرومیت از حقوق خود و در رژیم قبلی طالبان، سال ۲۰۰۲ روز جهانی زن را پر از امید جشن گرفته بودند. این روز در افغانستان و در مقر سازمان ملل متحد با موضوع «زنان افغان امروز: واقعیت‌ها و فرصت‌ها» گرامی داشته شد. در آن روز، جامعه جهانی گفت که وضعیت اسفبار زنان أفغانستان، توهین به تمام معیارهای کرامت، برابری و انسانیت بوده است.»

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، زنان افغانستان پس از ۲۰۰۲، به پیشرفت‌هایی در زمینه حق آموزش و کار دست یافتند، اما پس از روی کار آمدن دوباره طالبان، زنان از حقوق و آزادی‌های اساسی خود محروم شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آنان، در این دوره زنان کاملا از تمامی مناصب دولتی و قوه قضائیه حذف شده‌اند و با قوانین سختگیرانه در زمینه پوشش مواجه‌اند و بدون همراهی «محرم»، حق ندارند بیش از ۷۵ کیلومتر سفر کنند. 

کارشناسان سازمان ملل متحد از طالبان خواستند که اگر محدودیت در زمینه آموزش برای دختران و زنان موقتی است، تا دو هفته دیگر که سال جدید آموزشی شروع می‌شود، ممنوعیت آموزش دختران را در مدارس و دانشگاه‌ها لغو کنند. 

آن‌ها از جامعه جهانی خواستند که به حمایت قوی از زنان افغان ادامه دهند و تعامل خود را با طالبان، به تامین شدن حقوق اساسی زنان و دختران مشروط کنند.

کارشناسان سازمان ملل به نقل از روایت‌های متعددی از زنان افغان، گزارش دادند که آنان زیر سلطه طالبان، شبیه به زندان در انزوا و خفگی زندگی می‌کنند و بسیاری‌ از آن‌ها به مراقبت‌های پزشکی و حمایت‌های روانی دسترسی ندارند.

آن‌ها هشدار دادند که قربانیان خشونت‌های جنسی به خدمات مراقبتی روانی و پزشکی نیاز دارند، اما این حق از آنان سلب شده است.

در دوران حکومت طالبان بیشتر زنان از مشاغل، تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی منع و خانه‌نشین شده‌اند، و این شرایط، افزایش خشونت‌های خانوادگی را در پی داشته است.

طالبان با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بیش از یک سال و نیم است که قدرت را در اختیار دارند و در حکومت آن‌ها هیچ زنی در مسند دولتی حضور ندارد.

طالبان راهپیمایی‌ها و تجمع‌های اعتراضی زنان را سرکوب کردند و شماری از زنان معترض را مضروب، شکنجه و بازداشت کردند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان تسلط داشتند و در آن زمان نیز دختران و زنان را از رفتن به مدرسه و دانشگاه‌ محروم، و بیشتر زنان را به انزوا و خانه‌نشینی وادار کرده بودند.

با سرنگونی رژیم طالبان در ۲۰۰۱ با حمله ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا، فصل جدیدی در راستای رشد و پیشرفت زنان در افغانستان گشوده شد. 

در این دوران دختران و زنان زیادی فرصت آموزش یافتند و توانستند دوشادوش مردان در جامعه کار کنند. 

با سرنگونی حکومت پیشین، تاریخ در افغانستان دوباره تکرار شده است و زنان بار دیگر در حصار زندان طالبان اسیر شده‌اند و هیچ راه گریزی در برابر خود نمی‌بینند.

بیشتر از جهان