لغو حکم اعدام سهند نورمحمدزاده؛ اتهام محاربه باقی ماند

وکیل سهند نورمحمدزاده: قطعا به حکم صادره شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اعتراض خواهم کرد

حامد احمدی، وکیل سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، از صدور حکم شعبه هم‌عرض که بر اساس آن حکم محاربه موکلش تایید اما مجازات اعدامش لغو شد، خبر داد.

وکیل سهند نورمحمدزاده در مورد جزئیات حکم صادره گفت: «امروز به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب که به عنوان شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده سهند نورمحمدزاده انتخاب شده بود، مراجعه کردم و رای پرونده به من ابلاغ شد. متاسفانه قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب رای اصراری صادر کرده، به این معنا که به اتهام محاربه اصرار کرده است. قاضی شعبه حکم اعدام را رد کرده، ولی سهند را محارب دانسته و بر این اساس هم، به عقیده من، حکم سنگینی صادر کرده است.»

بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، سهند نورمحمدزاده به اتهام محاربه به ۱۰ سال تبعید به کهنوج در استان کرمان، پنج سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی و یک سال حبس هم به اتهام اخلال در نظم عمومی محکوم شده است. در جریان دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سهند نورمحمدزاده، لگد زدن او به سطل آشغال مصداق محاربه عنوان و بر همین اساس حکم اعدام این جوان ۲۶ ساله صادر شده بود.

جعفر نورمحمدزاده، پدر سهند، پیش‌تر در این مورد گفته بود: «بر مبنای نظر ۱۲۰ تن از شهود معتبر و معتمد این پاساژ که با اعلام آمادگی امضاکنندگان استشهادیه برای شهادت در دادگاه نیز همراه بود، سطح زباله از پیش آتش گرفته و چند لاستیک خودرو داخل آن مشتعل بود. منتها از آنجا که این سطل شعله‌ور کنار موتورسیکلت پسرم (که به‌تازگی آن را خریده بود) قرار داشت، سهند با چند لگد به سطل، سعی کرد شعله‌ها را از وسیله خود دور کند.»

وکیل سهند محمدزاده به روزنامه شرق گفت: «قاضی ذیل حکم قید کرده که اتهامات سهند نورمحمدزاده از تعدد معنوی خارج است؛ به این معنا که قاضی افعال مجرمانه را مستقل در نظر گرفته است. در این حالت، اشد مجازات قابل اجرا نیست و سهند نورمحمدزاده هم باید ۱۰ سال تبعید به کرمان را تحمل کند و هم شش سال حبس را.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وکیل دادگستری همچنین اعلام کرد که حکم ۱۰ سال تبعید احتمالا با زندان همراه خواهد بود. در قانون آمده است محکومی که تبعید می‌شود، نباید با کسی مراوده داشته باشد و به همین علت وکیل او معتقد است احتمالا سهند به زندانی در کرمان فرستاده خواهد شد.

او با بیان اینکه «قطعا به حکم صادره شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اعتراض خواهم کرد»، افزود: «در صورت اعتراض به رای اصراری، پرونده به هیئت عمومی دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد و درباره پرونده سهند نیز قانونا باید این اتفاق رخ دهد.»

این زندانی خیزش سراسری در حالی با تایید دوباره حکم محاربه روبرو شده که دیوان عالی کشور به‌صراحت فعل صورت‌گرفته از سوی او را مصداق محاربه ندانسته و تاکید کرده است که فعل صورت‌گرفته از اساس محاربه نیست. با این حال شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، حکم اصراری صادر کرده است.

دادگاه انقلاب پیش از این، سهند نورمحمدزاده را به علت آتش زدن سطل زباله و لاستیک به «محاربه» متهم کرده بود. در این دادگاه برای اثبات به این اتهام، فیلم‌هایی پخش شد که در هیچ‌کدام از آن‌ها اتهام‌های ادعایی دیده نمی‌شد. سهند نیز بارها اعلام کرد که اتهام‌های وارده را نمی‌پذیرد.

سهند نورمحمدزاده در دادگاه اول، با اتهام‌هایی چون «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمع‌ها غیرقانونی» روبرو شد. او پیش از این با ارسال یک فایل صوتی از زندان، درباره نحوه بازداشت، بازجویی و آنچه تاکنون بر او گذشته است، توضیح داد و تاکید کرد که از لحظه بازداشت به او گفته‌اند «اعدامت می‌کنیم».